Farma

Garderobemannen
15.04.2019 kl 19:24 3624

Har fått noen tilbakemeldinger fra de som kjenner meg på at "angrepet" mitt på NANO var litt hardt.

Jeg skal være enig i at jeg har hatt NANO i tankene på flere av poengene i mitt innlegg, og NANO er selve storfisken (i hvert fall p.t.) i norsk biotek.

Men for de som leser mitt innlegg, kan NANO "reise kjerringa", i hvert fall er det slik markedet forstår NANOs kommunikasjon. NANO har uttrykt at de skal føre Betalutin som et heleid legemiddel i det amerikanske markedet. Når de ikke samtidig har sagt det tilsvarende om det europeiske, er dette blitt tolket som at man i Europa er åpen for å søke en samarbeidspartner.

Uavhengig av hva Radforsk måtte mene om hva som i et uendelighetsperspektiv måtte gi størst verdiskapning for eksisterende aksjonærer, vil det etter mitt syn være nærmest selvmord for NANO å forsøke å gjennomføres flere emisjoner på rundt dagens nivå.

NANO må sørge for å få inn en finansieringskilde i form av en partner for sin Europa-satsing. Dette må de gjennomføre uavhengig av om Radforsk måtte mene noe annet, med den erfaringen man nå har gjort seg med en rekke mislykkede emisjoner for nær sagt hele norsk biotek-næring. Ledelsen gjør på ingen måte jobben sin om de gjennomfører nok en rettet emisjon eller fortrinnsrettsemisjon mot finansielle investorer i dagens markedsklima.

Den oppside man taper på å ta inn en europeisk partner, vil man sannsynligvis få flere ganger igjen for den kraftig forsterkede finansielle muskelen en slik partner gir. Shorting av aksjene ville blitt svært mye mindre interessant, og man hadde fort fått en mer internasjonal prising. Interessen hadde skapt interesse fra utenlandske aktører, og gitt grobunn for en mer internasjonal prising. De håpløse krakkemisjonene hadde vært en saga blott, omsetningen hadde steget betydelig, og man hadde fått en vesentlig mer seriøst preg over selskapet.

Og sist men ikke minst - NANO kunne også åpnet opp for andre meget interessante prosjekter i sin portefølje, blant annet å gjenoppta det stansede Humalutin-prosjektet, og iverksette den nylig oppdagede muligheten innenfor MZL. På den måten hadde verdiskapningen faktisk blitt vesentlig større. Nå er finansene en klar begrensning på verdiskapningen.
Redigert 15.04.2019 kl 23:15

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.