Olje

Er_mi
15.04.2019 kl 20:06 3067

Fluefiskeren (og andre): gjør et bildesøk på google på "bullish pennant". Sånn som PEN-aksjen opptrer nå, og har opptrett siden slutten av januar er et skoleksempel på en slik formasjon. Denne formasjonen vil være inntakt så lenge ikke PEN bryter ned under lave 16-tallet og etablerer på runt 15-14 NOK. Det er først ved et brudd under sirka 14,50 NOK som et skikkelig bear-signal vil utløses. Dette tilsvarer bunnen fra 28. januar.

Du må se på handelsvolymene og de tre bunnene som er dannet på 14,65 NOK (28. januar), 15,60 NOK (11. mars) og 16,20-16,25 NOK (29. mars - 5. april). Bunnene er stadig høyere, samtidig som PEN har reagert kraftig opp ved handelsvolymtopper (1 - 5 februar, 14- 19 februar, 14 -19 mars og 8 -9 april). Dette er i henhold til all TA-teori rett og slett svært positivt for en aksje. PEN faller tilbake til stadig høyere bunner på svært lave volymer. Akkurat som idag med en handelsvolym på rundt 80 000 aksjer. Det blir ikke så mye mer bull enn dette, så lenge PEN som sagt ikke bryter kraftig ned gjennom 15 på HØY handelsvolym.

Denne tekniske analysen gjelder da altså kun i et kort perspektiv (noen måneder). Den langsktige trenden for PEN (flere år) vil jeg si er enda mere BULL. Fra bunnen 2017, mindre enn to år siden, så har altså PEN steget med over 400%. Dette er ekstremt bra. Du vil ikke finne mange aksjer på Oslo med børs med en slik utvikling, rett og slett. Denne trendkanalen fra 2017 er fortsatt helt inntakt selv om PE fallt tilbake 50% i slutten av 2018, hvor den traff bunnen i denne kanalen. Nåværende tak i denne trendkanalen er forøvrig 40,21 NOK. Om en måned eller to vil dette taket være nærmere 50 NOK, hvilket er min personlige target nivå for PEN basert på fundamentale forhold. Det vil si en produksjon på rundt 5000 fat/dag og en oljepris rundt 65 dollar/fatet som det er guidet til i 2020 (en slik produksjon og oljepris vil rettferdiggjøre en market cap på 3-5 miljarder tenker jeg, det vil si 3-5 ganger høyere enn idag).

Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare alt dette på en tydligere måte. Prøv å se på PEN på et logaritmisk chart muligens, hvis du ikke gjort det allerede. Da vil du se trendene mye tydligere, at det ikke er noe snakk om saken: PEN er så bull som det bare går ann teknisk sett akkurat nå.

Et annet pedagogisk eksempel er å studere PEN-aksjen fra 28. februar 2018 til 7. mai 2018. Akkurat samme månedsperiode der vi er nå. I henhold til din måte å se på ting så ville altså PEN vært i en negativ trend i denne perioden i 2018, med en topp på 9,64 NOK og som lavest 12% under denne. Nesten akkurat som nå faktisk- hvor PEN dannet en bullish pennant under noen måneder for å siden reagere kraftig opp (nesten 100% på to måneder). Teknisk analyse, som kum baserer seg på tall og historikk, tilsier at det er akkurat det samme som skjer med aksjen nå. Det er derfor jeg syns det er så frustrerende å lese alle negative sutrende innlegg her på forumet hvor folk ikke helt klarer å se ting ur et litt større perspektiv enn utviklingen fra dag til dag på til tider ekstremt lave handelsvolymer.

Det har ikke kommet noen som helst nyheter som endrer på det fundamentale caset. Det har faktisk vært veldig stille fra PEN i noen måneder nå = alt går enligt planene som PEN har fortlat om X antall ganger nå (se valgfri selskapspresentasjon på deres hjemmeside). Det eneste som skjedd er at oljeprisen har økt- hvilket selvfølgelig kun er bull for PENs inntjening fremover.

Jeg håper ikke noen ser dette som et hausseinnlegg- jeg bryr meg ekstremt lite om noen småaksjonærer som leser dette selger seg ned i PEN, eller kjøper seg opp. Det har nemlig null effekt på det fundamentale for selskapet og vil ha null effekt på hva aksjen vil være priset til om to måneder, eller et år. Derimot kan noen som selger aksjer for et par hundre tusen her nå absolutt påvirke kursen negativt imorgen med en prosent eller to- men det er som sagt helt irrevelant for min del :-)

Jeg oppfordrer til og med de som leser dette her og som ikke en gang har tålmodighet å sitte på PEN-aksjene sine til Q1 og selge. For deres egen skyld (jeg har ikke kjøptmer PEN siden desember og skal ikke kjøpe noe mer PEN heller, hvis den ikke faller ned under 14 muligens...) og velmående- dere bør da heller finne andre aksjer som bedre passer deres mentalitet :-)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.