Grønne aksjer

PerUlv Is back
SCATEC 06.05.2022 kl 19:47 24800

LITT HISTORIKK OM IDIOTI

En venn av meg som er medeier i et svensk forvaltningsselskap ba meg titte på Scatec tilbake rundt april 2021. (Ble den gang omtalt som et skrekk eksempel i en annen tråd). Aksjen lå den gang på rundt NOK 250,- og forvalterne i forvaltningsselskapet, som har et eget solenergifond, påsto den gang at aksjen var grisebillig. Mitt svar tilbake var at jeg skulle vurdere inngang under NOK 100,-. Deltagerens i dette fondet har nok blitt en god del fattigere.

DET TEKNISKE BILDET I DAG

https://finance.yahoo.com/quote/SCATC.OL/chart

Ser man på chartet gjenspeiler dette en «total tragedie». Det alle lurer på og som ingen «helt vet» er hvor aksjen finner bunn. Her er jeg nok flinkere enn å finne topper, men det gis ingen garantier, hehe. Det finnes imidlertid en del tekniske argumenter for at vi nok er «ganske nært», noe som er godt nok for meg til å begynne å posisjonere meg. La oss se litt på disse.

1 – En gedigen HS formasjon med «Target» i nivå NOK 90,00 – 80,00 og her er vi nå. Selv har jeg så langt tatt to posisjoner på henholdsvis NOK 93,62 og 91,50. (En tidligere på ca. NOK 108,- ble dumpt nær 112,-)

2 - Aksjen finner teknisk støtte gjennom tidligere topp og bunnformasjon fra mars – april 2019 og sent november 2019, som leser ca. NOK 90,00 +/-. Det er ikke gitt at disse holder. Om ikke er et fall ned mot området NOK 75,00 og 65,00 mulig. Skulle dette skje er det en grei strategi og akkumulere.

3 – Gap overside fra torsdag til fredag NOK 112,3250 som «med tid og stunder» nok skal lukkes.

4 – Symmetrisk Triangel – Bearish Pattern» med referanse tilbake til mandag 28 februar og onsdag 09 mars ga brudd ned 21 april på kurs NOK 124,18. (Her har vi også et gap). Formasjonens et auto generert target som leser beltet NOK 114,6301 til NOK 95,2466. Vi er i mål og vel så det.

Oscillatoren MACD dag er ennå ikke i kjøp men går i den retning RSI (10,0) leser 14,32% og gir kjøp ved brudd opp gjennom 30,00%.

FUNAMENTALE FORHOLD

Dagens kvartalstall var ingen «Høydare». Dagens innsidekjøp kan gi «et vist håp». Equinor sitt eierskap med mulig oppkjøp er en «gambling faktor». Likeledes er Black Rock sin store short posisjon, 1,52% og AHL Partners på 0,61% som på «et eller annet tidspunkt» må dekkes. Dette kan man diskutere her.
https://finansavisen.no/forum/thread/149819/view

Hver og en må selv vurdere om dette «noe spekulative caset» er noe å «sette penger i». Det er fortsatt stor risiko, men Risk/Reward kan virke fristende.

PerUlv
Redigert 18.05.2022 kl 12:48

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.