Olje

JUICEitUP
23.04.2019 kl 14:25 3017

Det er tydelig at PEN fortsatt er UUU. Etter så mange år på børs med både kraftige opp og nedturer skulle man tro at det var nok analytikere og investorer som var oppmerksom på aksjen og potensialet. Akkurat nå er vi vel bare tilbake der vi var før den utvidede påsken startet som endte med fall, mens det i mellomtiden har skjedd veldig interessante strukturelle ting i randsonen av PEN. Likevel er det kun eksisterende aksjonærer som ser sitt snitt til å plukke det som fremstår som billige aksjer, men som kan vise seg å ikke være det likevel på grunn av den generelt lave interessen for selskapet.

Jeg har lenge hardnakket hevdet at PEN ikke vil klare å selge AJE i sin nåværende form på tross av heftige spekulasjoner om det motsatte. Jeg har "dessverre" hatt rett hittil, men nå endrer jeg synspunkt. Det er helt innlysende at en sjeik av det formatet som nå tar kontroll over MXO ikke gjør et slik grep for å få kontroll på ca. 30% av ca. 5% av lisensen, altså ca. 1,5% av AJE. Noe slikt ville han aldri i verden brukt tiden sin på. Jeg er temmelig sikker på at det her er snakk om en som har midler til å bidra til en betydelig del av kostnadene ved utvikling av AJE som gassfelt og samtidig teft til å se potensialet. Da vil han ikke nøye seg med 30% av MXO. Her kan både PEN og EER som vel omtrent er konk bli kjøpt av MXO for å øke andelen og samtidig konsolidere lisensen slik at det blir mulig å få fremdrift for gjenværende parter. Spørsmålet da blir til hvilken pris.

Vi vet alle at PEN slik det fremstår i dag ikke har midler til å delta i en gass utbygging på AJE. I tillegg vil det påløpe masse kostnader med felt utbyggingene både i Dussafu og Tunisia. Hadde man fått solgt AJE kunne man pøst alle midlene inn i disse to feltene og fått ekspress fart på toget. Da hadde vi fort snakket andre kurser.

Samtidig skjønner jeg godt de som gjerne vil beholde AJE på grunn av potensialet og reservene. Imidlertid er det alltid slik at det er dyrt å være fattig. Det samme så vi når BWO entet banen og kjøpte Harvest og det meste av lisensen til PEN. Det var jo rene gavepakken til BWO, men samtidig så ble salget selve redningen for PEN. Hadde vi vært bedre stilt kunne vi fortsatt hatt 30%, men det var ikke mulig, nettopp på grunn av at PEN da var blakkere enn en kirkerotte.

Nei - nå både tror jeg og satser jeg på at PEN sin andel av Aje blir solgt til en god pris og så kan triggerne med boringer av både prod. brønner og exploration brønner komme på løpende bånd. Da må bare markedet våkne for da kan vi snakke Lundin historien om igjen hvis man ser en del år frem i tid.
Redigert 23.04.2019 kl 14:27

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.