Shipping

Empire
24.04.2019 kl 20:14 2765

Kan være greit å lese det med liten skrift også

"Fully-burdened Opex includes dry docking and management fees"

Dette er 14200 for Capes ifølge Golden, inkludert det hele (Nedbetaling av gjeld og rente kostnader, G&A, drydock, iskrem til skippern, osv)

For 2018 så genererte Golden ca. 331M Usd i Time charter inntekter og 322M Usd i Voyage charter inntekter, Totalt ca. 653M Usd i inntekter fra drift. I samme periode hadde Golden driftsutgifter som beløp seg til ca. 514M Usd. Hvis vi da bruker Goldens egne tall for antall seilingsdøgn som er 31092, så kommer vi frem til at Golden hadde TCE inntekter på ca 16500 Usd pr. dag pr.båt i 2018. For den som gjør tallene, så må det f.eks trekkes ut "voyages expenses", så tallet du må dele på antall seilingsdøgn er 513M Usd.

I forhold til Cashflow så gidder jeg ikke å gjøre hele regnestykket da Golden har gjort dette selv, men de fikk inn ca. 185M Usd i drift, de brukte ca. 141M Usd på nybygg, betalte tilbake 241M Usd i lån, Tok opp ett nytt lån på 270M Usd, betalte ca 73M Usd i renteutgifter og betalte aksjonærene ca. 64M Usd som de største postene. De var med andre ord cash nøytral i banken, men betalte alle sine utgifter, ekspanderte flåten og drysset litt på aksjonærene. Ikke akkurat en minus forretning?

Dette gjorde de altså til en TCE på 16500 Usd/day. Hvis du da tar din Cash break even på 16000 Usd/day, så sitter du igjen med skarve 500 Usd på TCE 16500. 500 Usd/day ganger seilingsdøgn (31092) blir da et ganske annet regnestykke enn det Golden selv presenterte for 2018, både i forhold til bunnlinje og cashflow.

Faktisk Cash break even for Golden er nok lavere enn 14200 Usd/day, men det er mange "småposter" som påvirke det totale bildet. F. eks av TCE 16500 betalte Golden ca. 2000 Usd/day til aksjonærene i 2018, noe som er ca 12%.
Redigert 24.04.2019 kl 20:40

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.