Olje

Er_mi
25.04.2019 kl 18:51 5908

Jeg forholder meg til Q1. Stor del av hele mitt investeringscase er basert på de tallene som jeg håper vil bli presentert der.

Har nevnt det før, og kan si det igjen. PEN er et case for de som har tålmodighet. Vi vet at Q1 kommer. Vi vet når Q1 kommer. Vi vet hvor mye olje som er blitt solgt i Q1, og til hvilken pris den er blitt solgt. Vi vet omtrent hva OPEX er (kostnader i Tunisia vet vi ikke alt om. vil sannsynligvis hvert en del kostnader i
forbindelse med inegrering og overtakelse av selskapene der med mer). Vi hva oljeprisen er nå. Vi vet att tallene for PEN kommer se utrolig mye bedre ut sammenlignet med Q1 ifjor. Dette er triggeren med STORT T. Og den nærmer seg. Så personlig ser jeg ikke noe behov for å spekulere i ne som helst hva angår Aje eller børsmeldinger. Hvis det kommer noe positivt fine. Men Aje er ikke en gang med i mitt regnestykke som tilsier en market cap på 3-5x dagens prising (det vil si en produksjon fra Dusafu og Tunisia på drøyt 5000 fat/dag i 2020). La ledelsen i PEN jobbe med salget av Aje i ro- salget vil komme når det kommer, men det er egentlig litt waste av en bra og positiv trigger hvis den kommer før Q1, ettersom vi allerede vet at Q1 vil være bra og ikke trenger noe mer enn det nå :-)

Bedre at det kommer en positiv melding om Aje som trigger kursen i løpet av sommeren- da det vil være mangel på andre triggere da, og gi kursen ny fart etter at PEN blitt repriset og begynt å konsolidere på nye høyder etter Q1.

Samtidig kan jeg atter igjen minne folk på at hvis man tror teknisk analyse har noe å si, så er PEN ekstremt bull akurat nå. Forklarte tidligere i en tråd, husker ikke hvilken, at PEN har dannet en nærmest perfekt bullish pennant-formasjon de siste tre månedene. Hva dette betyr i praksis er at den konsolidert på stadig høyere bunner, med ekstremt tydelige oppganger på høyt volym, og nedganger på lavt volym = veldig tydelige bullsignaler.

Det er faktisk sånn at i mitt chart så har PEN de siste to dagene brytet opp gjennom taket i denne formasjonen. Hvis den i tillegg klarer å bryte gjennom 17,70 NOK så tror jeg det kan bli starten på neste opptur.

Forøvrig så må folk huske at PEN er et veldig litet selskap fortsatt. Med relativt liten omsetning i daglig handel. Dette er ene og alene nok for å holde større investorer utenfor PEN. PEN dykker ikke opp i søkeresultater når større investorer screener markedene ved bruk av filter som inneholder minimumsnivå som størrelse og handelsvolum, positiv cashflow etc. Spesielt utenlandske fonder med mer.

Jeg vil si at jeg er en value investor- hvilket de fleste større eierne i PEN også er. Man leter etter selskap av god kvalitet, med god ledelse og vekstpotensial som markedet ikke helt har oppdaget enda. Det er så man tjener penger. Men for å lykkes med en slik strategi så må man rett og slett ha nok mental styrke og tålmodighet. Fordi når man har funnet gull som prises likt silver, så må man vente, og vente, og vente på at markedet til slutt også oppdager at det er gull og begynner å prise det till gull. Det tar som regel oftere lengre tid enn man tror. Og akkurat nå så er vi midt i denne fasen når det gjelder PEN. Scanship Holding er et fantastisk eksempel på dette. Der har investorer ventet i et par år nå, på at aksjen skal ta av. Men det er først nå i vinter som markedet plutselig har skjønt verdiene i Scanship Holding og de som var tidlig ute og har smørt seg med tålmodighet under lange perioder med sidelangs bevegelse kan nå høste gevinster på flere hundre prosent.

Så. Bare vent, eller kjøp enda mer før PEN hopper opp til neste nivå. Man kan jo selvfølgelig aldri være sikker- men det meste (både det fundamentale og tekniske) taler for at PEN nå vil kunne ta av nårsomhelst, og senest da tall for Q1 slippes. Dette er ikke noe jeg sier nå, men noe jeg har skrevet om i flere måneder nå (at PEN fremst vil trigges av Q1, og vi vet at det ikke vil være mange andre triggere frem til da. Selskapet har fullt opp med å konsolidere, integrere og optimere oppkjøp og virksomheter i Tunisia og ikke minst planlegge den omfattende borekampanjensom starter seinere i år).

Man sender ikke ut børsmeldinger om at "Nå har vi sammen med konsuelenter og BW Energy arbeidet 1200 timer med å analysere 3D seismikk og modeller samt sjøbunnen for å bestemme koordinater og bane for letebrønnen på Ruche, samt arbeidet 700 timer med innkjøp og logistikk i forbindelse med boringen i Tunisia". Dette er ting som de arbeider med, og det tar tid. Spesielt for et mindre selskap med begrensede resurser inhouse. Mange virker tro at det bare er å kjøpe inn en rigg og bore en brønn. Det er utrolig mye analyse- og ingenjørarbeide, tusenvis av arbeidstimer, som skal til før man har samlet nok kunnskap, data og innspill for å og kunne ta en avgjørelse om hvor og hvordan brønne skal bores. Å bore idag er et presisjonsarbeid. Man planlegger nøyaktig hvor brønnen skal se ut tusentals meter under bakken, retning og lengde, sidesteg med mer. Man borer ikke bare rett ned. Dette tar tid å finne ut av. Og man må finne ut av det, fordi det blir ekstremt dyrt hvis man gjør en feil. En feilboring kan ikke bare gi mye ekstra kostnader på bunnlinjen, men også gruse aksjekursen. Siden kommer også alt det praktiske rundt boringen og- innkjøp, logistikk, HMS-krav og beredskap, tillatelser som må ferdigstilles og innsendes til myndigheter med mer, med mer. Der er MYE arbeide, for hver eneste brønn. Og PEN/BW Energy skal til sammen bore 5-10 brønner i løpet av et år. Det er ikke bare, bare for slike små selskaper.

Tålmodighet... :-)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.