Shipping

Asterobelix
23.06.2022 kl 18:06 22920

Mange våte drømmer ute å går om tank. Produkt har gått bra men foreløpig tjener VLCCer så lite at opplag for eldre skip burde være vel så sannsynlig som noe ratebonansa. Ja, dersom oljeprisen faller skal diverse strategiske lagre fylles – men når skjer det? Og ton-miles gjelder vel også for VLCCer som alt annet flytende? I dag reflekterer ratene tydelig at det er for mange av de store tankskipene og hva skjer dersom vi får Venezuela og Iran inn i olje-mixen – hvor førstnevnte betjener USA og sistnevnte Europa?
Fundamentalt sett virker det som om tørrlast mer enn noensinne er stedet å være, og nå har tilfeldighetene gjort at sektoren har blitt repriset med 23–33% også. GOGL er den av de sentrale bulkaksjene som har falt minst fra topp – av helt forståelige grunner – og denne burde vel gjøre det meget bra fremover? Resesjonsfare ++ til tross; tørrbulksyklusen sies å vare frem til den blir bygget i hjel, og det er årevis frem dit. Sektoren tjener gjennomgående en masse penger - året rundt - og nå står høysesongen for tur for de store skipene. Kina trenger malm fra Brasil og til og med Europa skal nå ha kull… Kan det bli bedre da? Heia GOGL (og heia JIN!).

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.