Offshore

ØrsteinStraitB
09.05.2019 kl 14:05 16234

Okei. Du startet denne tråden for å diskutere Q1 i DOF. Q1 i DOF blir ingen eventyrstory for drift. Jeg tufter mitt synspunkt på at de foregående kvartaler ikke gir det helt store på drift, og at den rateøkningen som skjedde i vinter ikke vil få effekt for alle DOF sine båter fra 1. januar til 31. mars. Du kan ikke ta høyeste spotslutning for perioden gjort av hvilket som helst rederi og gange opp tallet med antall båter DOF eier. Jeg "glemmer ikke" at fremtiden kan se annerledes ut, men nå ville du ha svaret på Q1 her da. Hvis du bare ønsker å få bekreftet egne (vrang)forestillinger om selskapet, så bør du se deg ut de debattdeltakerne som følger selskapet som gjentar det samme som det at "fremtiden er lys" at "alt kommer til å ordne seg" og at dere "blir rike bare dere kjøper litt flere aksjer og venter litt til."

Når DOF går omtrent i null på drift, så er det EGENTLIG en katastrofe, fordi det må gjøres tillegg for rentekostnader på de rundt 20 mrd i gjeld. Og uansett hva du mener om verdien av skipsparken så har den en maksimal levetid på 25 år (forenklet sett) Det betyr at denne må ha sørget for nedbetaling av all gjeld før den er oppbrukt. Hva er snittalderen på skipene til DOF? Skal vi tippe 7-9 år? Det begynner dermed å haste å få skrudd opp inntektene.

Du synes sikkert jeg er veldig kritisk her, og at det er vanskelig å svelge siden du sitter med mange DOF-aksjer. Men dersom du mener å satse på DOF kan mangedoble innsatsen, så betyr det implisitt at risikoen du har tatt er tilsvarende høy. Ingen gevinst uten risiko. Hvis du mener det ikke er risiko her, hvorfor tror du da at investeringen din skal kunne gå i taket? Har du skjønt noe alle andre ikke har skjønt? For all del, det er som regel sånn at jeg ikke skjønner mye av det mange andre skjønner lenge før meg, men når det kommer til børs er det nok lettere for meg (og deg) å tape penger enn å tjene dem.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.