Dagens tema

Risk-reward1
10.05.2019 kl 00:42 466

Bompenger er en usosial og ineffektiv måte å finansiere veier på. Derfor har jeg som tidligere statsråd og som FrP medlem, hele tiden kjempet mot bompenger og for å finne kompromisser hvor bompengene ble minst mulig.

I media er det mange journalister nå som prøver fortelle leserne at FrP ikke har fått noen gjennomslag, og at vi i regjering har gitt opp kampen mot bompenger. Dette er ofte de samme journalistene som var null interessert i å snakke med meg da jeg var statsråd. De er ganske dårlig opplyst, men påvirker likevel manges oppfatning av samfunnet vårt gjennom det de skriver. La meg bidra med noen fakta som du sjelden eller aldri får fra Dagbladet, VG, Dagsavisen, Aftenposten, NRK etc

FrP er mot bompenger, også i regjering.
De siste årene har FrP forhandlet frem kompromisser som har redusert bompengeforpliktelsene med over 10 milliarder kroner. Det bør være noe å tygge på for de som mener FrP burde gått i opposisjon siden vi ikke har fått fullt gjennomslag for å fjerne alle bompenger. Men konsekvensen ville vært at bompengene vokste enda mer, og samtidig ville veibevilgningene i statsbudsjettet blitt betydelig redusert. I opposisjonen har jo AP foreslått kutt itil fylkesveier og kraftig økte bilavgifter. SV har foreslått milliardkutt til riksveier og enda høyere bilavgifter. Ja, man kan gjette hva Rødt og MDG har foreslått.
Jeg er opptatt av resultater. Høyere bompenger og mindre veibygging er det motsatte av hva jeg ønsker.

FrP har ingenting å vise til, hevder motstandere. Fakta:
- Bompengeandelen i nye prosjekt er redusert fra over 40% til under 30%.
- Bomstasjoner på 8 veiprosjekt er fjernet fordi staten har slettet gjelden (bevilget penger over statsbudsjettet).
- Den statlige andelen økes i over 40 eksisterende veiprosjekt gjennom økte bevilgninger i statsbudsjettet.
- Den generelle bombrikkerabatten er økt fra 10% til 20%.
- For mange store personbiler/pickup/bobiler er taksten mer enn halvert (de ble behandlet som vogntog før).
- Nyeste FrP-gjennomslag er at man skal kunne skrive av store bompengeutgifter på skatteseddelen.

Samtidig er veiinvesteringene kraftig økt, med rundt 75% på fem år. Altså, bevilgningene over statsbudsjettet er økt. Dette er ikke midler fra bompenger men prioriteringer av hvordan vi bruker skatteinntektene våre.
Øvrige bilavgifter er redusert betydelig. Samlet sett tar staten inn mindre penger fra bilistene nå enn i 2013 - for eks kraftig redusert omregistreringsavgift, redusert engangsavgift, redusert årsavgift. Enkelte hevder drivstoffavgiften er økt veldig mye - men det utgjør 15 øre/liter, og ble mer enn motvirket av redusert årsavgift.

Partiene som ønsker bompenger fikk 85% oppslutning ved sist stortingsvalg. Det tilsier at FrP skulle tapt alle kampene vi tar, slik vi gjorde i opposisjon. Listen ovenfor viser at vi har kjempet og vunnet. Men det er riktig at FrP også har tapt mange slag. Vi har fremmet forslag om konkret fjerning av bomstasjon, som Stortinget har stoppet. Og da H/FrP regjeringen i 2015 la frem bompengereformen så ble våre da planlagte bompengekutt stoppet av stortinget. Daværende opposisjon (AP/SP/SV/V/KRF) ville IKKE ha bomkutt. Flere av disse partiene later nå som om de mener det motsatte, men de bærer ansvaret for å ha stoppet bomkutt.

Media ville opplyst debatten dersom de fokuserte mindre på at FrP ikke har vunnet frem, og heller fortalte leserne/velgerne hvor veksten i bompenger egentlig skjer. Media elsker å fortelle hvor mange flere bomstasjoner det har blitt de siste årene. De burde også fortelle at hele veksten primært har kommet i byene Oslo, Bergen og Stavanger. Dette er bomringer som byene selv har ønsket. Mens FrP i regjering har kjempet frem mindre bompenger på statens veier, så vedtar primært rødgrønne byer økte bompenger på veiene rundt seg. Etterpå skylder de dette på FrP og regjeringen, til tross for at regjeringen i statsbudsjettet har mangedoblet kollektivbevilgningene til de samme byene.
Derfor er det snodig at journalister later som om det er FrP som er årsaken til bompengeveksten, når dette er byer hvor FrP er i opposisjon og stemmer mot bomprosjektene.

Noen tror at Bompengelistene vil endre utviklingen. Jeg tror det tvert imot svekker bommostanden i praksis. Disse listene er allerede representert i enkelte kommunestyrer. Etter fire år kan de ikke vise til noe som helst gjennomslag. Det er bedre om man samler kampen mot bompenger i FrP - vi er tross alt representert på alle nivå i norsk politikk. Det er for første gang et parti mot bompenger i regjering. Vi har fått bort over 10 mrd kr i bomforpliktelser - tenk hva vi kan gjøre om alle bommotstandere nå bruker valget 2019 til å styrke oss i kampen.

Jeg respekterer at enkelte er for bompenger. Noen er også for store egenandeler i helsevesenet, skolepenger, høye skatter etc. Jeg er ikke enig i det, men det er ærlige standpunkt. Jeg har mindre respekt for mine politiske motstandere som har stukket kjepper i hjulene for Frp hele tiden, men som nå plutselig later som de er imot summen av politikken de har tvunget frem. Minst respekt har jeg for journalister som ikke tar sitt ansvar med å gi nyansert informasjon til sine lesere slik at de kan gjøre opplyste valg, men i stedet driver noe som ligner kampanjejournalistikk. Det bidrar til en mindre opplyst samfunnsdebatt. Det skader oss alle på sikt.

Solvik Olsen

RR

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.