Marianne
25.08.2022 kl 18:35 10301

Hei Lighter! Ingen tvil om at du så hva som kom og du traff best av alle, Super bra. Analytikerne spådde et overskudd på på 1800 millioner. Eller et minus på 200 millioner. Jeg håper at de ville greie bedre enn det. Alt for optimistisk. Skuffet ble jeg og fallet viste at det ble andre også. Jeg så oljen og USD men håpet andre forhold som den superraske returen ville gi resultater,. NAS snur på 15 minutter. SAS bruker en time. Her har de en gigantisk konkurransefordel. SAS må bygges om til et helt nytt selskap om de skal konkurrere med Norwegian, Det som er lett å glemme er at NAS er et nytt selskap som vokser. Det koster å vokse. Nytt personell opplæring nye ruter leie av fly det er ikke gratis. Vekst koster og det viste dette kvartalet. Så var det drivstoff prisene som steg mye mer enn oljeprisen som var megahøy dette kvartalet og USD som bare stiger.. Dette er kortsiktig. Oljen skal ned mot 60 USD eller mer. Vi ser allerede overskudd av olje. Har traded olje, euro/USD samt andre valutaer i mange år så disse følger jeg tett.

Det var rett opp fra 60 USD til 130 i oljepris med en gang krigen begynte. Så er det USD som har steget 20 prosent på kort tid. Den skal ned. Kronekursen er svak og med høyere rente så stiger NOK mot USD. Når krigen er over skal USD ned 10-20 prosent.. USA kan ikke leve med en så høy USD.
Disse tingene vil endres. Så var det at de ikke hadde hegdet oljen men oljen var jo i 0 for halvannet år siden. Oljeprisen er på kraftig vei ned den selv om den kortsiktig kan stige. Det var skuffende tall men kanskje også forventet at et nytt selskap i vekst. Det positive er vel at de sitter på like stor kontantbeholdning dette kvartalet som det forrige. Mener de sa at kapasiteten skulle reduseres til det halve på vintersesongen. Neste kvartal blir bra..Den andre usikkerheten er resesjon og vi reiser mindre. Da hjelper hverken lav oljepris eller lav USD men så går det litt tid så settes renten ned igjen. Leveringsproblemer varer ikke evig. Så faller prisene igjen. Vi får også vite mer om renteutviklingen i USA i morgen. Når når de toppen. De kan ikke prise seg helt ut av markedet heller. USD er alt for høy. Leste en oljeanalytiker som mente at den høye USD ville vare helt til neste år.

Så er det disse flykjøpene. Det forvirrer meg litt hvordan dette skal finansieres og også hvordan de har lagt inn 2 milliarder i overskudd på denne uten at de har fått disse pengene. Noen som har forstått dette og kan forklare dette bedre. Når skal de begynne å betale for disse flyene? Har litt følelsen at forliket med BOeing dreide også om deres tidligere kanselleringer av inngått avtale. Resultatet var dårligere enn forventet men heller ingen grunn til å sette ned aksjeanbefalingen på dette etter min mening. Det tar bare litt lengre tid. USD og oljen skal ned den. Et annet forhold er jo også at kusen er priset veldig lavt. Verdien på selskapet er alt for lav. Nå er det fremover og trafikktall snart for august. Dette blir spennende.
Redigert 25.08.2022 kl 18:57 Du må logge inn for å svare