IKT

H-Capital
13.05.2019 kl 12:30 3430

Er det noen som har dannet en teori om hvordan og hvorfor de hentet penger på 4kr?
Jeg tenker at som investor ønsker en å kjøpe billigst mulig. Det blir motstridene til å betale 30% overkurs. Jeg tenker at når samtlige betaler dette, er det med intensjon om å løfte børsverdi. Dette kan være på grunn av at emisjonsbeløpet, relativt sett, er lite i fht beholdningen til de større aksjonærene som deltok. MAO et forsøk på å skape hype og høye børsverdier(kan dra paralellen til thinfilm som hentet 900mill 10% over børskurs for et par år siden - Mcap ca 200mNOK nå).

Vdr Piloter, så er det intet annet enn en pilot. Det har vært meldt utallige piloter/trails uten at dette har ført til større bestillinger.

Når det kommer til den større kontrakten som ledelsen mente var revolusjonerende har jeg også dannet meg noen tanker..
Det var en forventet melding, hvor man desverre ikke får noe mer info enn man fikk i starten av april da de meldte intensjonen om signering.. Første avtale "av volum" som de sier det. Usikker på hvordan denne avtalen er utformet da den omtales som et samarbeid med det unevnte IT-selskapet(noen som kanskje vet??). Nevner heller ingen tall på hverken revenue eller antall kort. De sier multi million dollar commitment.. dvs under 10mill(idex er jo i verdenstopper når det kommer til å pynte meldinger, og jeg antar at de ville skrevet double digit som i presentasjonene sine) comitment(over 3 år skrev de i intensjonsmeldingen, men ikke i avtalemeldingen). maks 80mNOK da, med ebitda margin på 60%(fra 2018). så bedrer de res med 48mill. og legger man til fjorårets revenue, lander man ca på 50mill ebitda. dvs med alle andre kostnader konstant er resultatet neste år bedret fra -250mill(om vi legger fjoråret til grunn), til -200. Bruker man 2017 marginen(hvor inntektene var 5 ganger høyere(fortsatt bare 17,5mNOK) ender man på ebitda 16mNOK og res -234mNOK

Det at verdien ikke ble gjentatt i avtalemeldingen forteller meg at avtalen kanskje ikke ble en mulit-million dollar commitment... Dette vil uansett tiden vise, men husk at de trenger store gjentagende volum for at driften skal gå rundt.

Her må man huske på at insentivene til ledelsen er høyest mulig aksjekurs.
CEO'ene fikk ifjor hhv 7,5 og 8,5mNOK, hvor ca halvparten var i aksjer.
Redigert 13.05.2019 kl 12:33

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.