Farma

Londonmannen
14.05.2019 kl 21:18 4591

Søren,
OK, jeg skal holde meg i skinnet. Jeg ser uansett hvilke vei dette bærer avsted og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Men jeg må likevel få kommentere at det blir feil når du benytter antall scope utplassert gjennom Q1 og antar at samtlige av disse har bidratt til omsetning av Cysview. Det blir helt forkært, for å si det på ditt språk. Fra et scope er utplassert tar det tid for å lære opp personalet, få på plass logistikken rundt scopet og teste det nye vidunderet.
I tillegg kan du neppe regne med at flexiscopene har bidratt noe særlig ettersom der var problemer av ulik art frem til månedsskiftet feb/mars.

Personlig tror jeg man vil være nærmere sannheten dersom man for omsetningen i Q1 benytter antall utplasserte scope ved utløpet av det foregående kvartalet. Selv da vil man komme i skade for å regne med scope som er utplassert tett opptil kvartalskiftet og scope som da ikke er operativ drift før et stykke inn i påbegynt kvartal.

Men ser man på økning i salg av cysviewdoser i samme periode så ser man følgende tall:

Q2 2018 1884 doser
Q3 2018 1941 doser (+2,48%)
Q4 2018 2164 doser (+ 11,48%)
Q1 2019 2494 doser (+15,25%)

Altså, ingen tvil om at antall cysview doser har en stadig prosentvis økning utover fra Q2 18. Den relativt svake økning gjennom Q3 2018, mener jeg kan skyldes ferieavvikling på sykehus og ved PHO, samt at man i denne perioden drev opplæring i PHO av en del personer som så langt hadde hatt andre gjøremål.

Ser vi samtidig på økningen i antall utplasserte scope gjennom den samme tidsperioden ser man følgende:

Q2 2018 128 regide 2 flexis totalt 130
Q3 2018 131 regide 6 flexi totalt 137 - prosentvis økning 5,38%
Q4 2018 149 regide 8 flexi totalt 157 - prosentvis økning 14,6%
Q1 2019 160 regide 11 flexis totalt 171 - prosentvis økning 8,91%

Her mener jeg man ser helt klart hvilken effekt problemene som KS har hatt for innvirkning på utplassering av nye scope. Men dersom vi sammenligner den utviklingen med utviklingen i salg av Cysview doser, så ser vi ikke det samme droppet i salget av cysviw doser gjennom Q1 2019. Det forteller meg at de scopene som er registrert som nye gjennom Q1 2019, ikke har vært i operativ drift og således ikke hatt noen innvirkning på salget av cysview.

Men tallene som viser veksten i salget av Cysview, viser helt klart at dette salget stiger i et akselererende tempo utover høsten vinteren 2018/19.

At brukerfrekvensen pr scope synes å avta, skyldes trolig måten man regner ut brukerfrekvensen på. For dersom man ser på kvartalene Q2, Q3 og Q4 2018, så er den prosentvise økningen i antall nye utplasserte scope, høyere enn den prosentvise økningen i salget av cysview doser. Det gjør at antll scope man deler antall doser på øker raskere enn antall solgte doser cysview. Følgelig får man et feilaktig inntrykk, selv om frekvensen på allerede operative scope godt kan øke. For det er ikke det tallet som benyttes, det er det totale antall scope.
Det er først fra Q4 2018 til Q1 2019 at den prosentvise økningen i salget av cysview doser overgår den prosentvise økningen i antall nye scope. (henholdasvis 8,91% og 15,25%)
Men det tyder på at salget av cysview har foretatt et taktskifte fra Q4 2018 til Q1 2019, noe som lover meget godt for de kommende kvartalene. En utvikling vi ikke kan utelukke skyldes at den nye refusjonsordningen for surveillancemarkedet tok effekt fra 1 jan 2019.

Gøy med tall!!

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.