Transport

Frodon
15.05.2019 kl 21:50 12537

Hvorfor tror du Kjos belånte aksjene med kr 30 pr stk...? Han belånte aksjene når de sto langt over kr 40 på børsen og Kjos trodde aksjekursen skulle oppover... Det Kjos glemte var at belåning av aksjer er en av de raskeste måtene å tape alle pengene på.

Her er en kort oppsummering av to andre suksessfull grunder, som begynte å belåne aksjene sine og giret opp porteføljene... Idar Vollvik og Fred Anton Ingebretsen. Det er de 2 eneste suksessfulle grunderne i Norge som jeg husker, som tjente seg rike og tapte alt ved å belåne verdiene sine. Blir Kjos nr 3 i rekken, eller stopper han griskheten i tide og selger unna...?

"- Da jeg solgte meg ut der hadde jeg en milliard på bok. Det var som en drøm. Jeg flyttet med familien til Spania, kjørte ungene til skolen hver dag, hadde luksusbiler og egen yacht. Jeg hadde opplevd noe spektakulært på kort tid. Barnslig som jeg var lot jeg alltid saldoen stå igjen på skjermen når jeg tok ut penger i minibanken. Men hovmod står for fall, og for Vollvik var fallet stort.

- Etter noen måneder begynte jeg å kjede meg. Det finnes mange former for lykke her i livet, og hva som er lykken varierer fra person til person. For meg er det å ha utfordringer viktig for å føle på lykke, og det mistet jeg da jeg solgte Chess og ble sittende med en milliard på konto.

Tapte alt han eide og litt til

Utfordringen han bestemte seg for å søke var aksjetrading.

- Problemet var bare at jeg aldri ville gi meg. Jeg satset den milliarden jeg hadde, og den doblet seg på et år. Selv om jeg visste at lykken kom til å snu, så klarte jeg ikke å gi meg. Et halvt år senere hadde jeg tapt 2,5 milliarder, fortalte Vollvik.

"De trodde jeg hadde tapt halve formuen min, mens jeg faktisk hadde tapt hele formuen og enda litt til".

"- Jeg tapte 340 millioner mer enn jeg hadde på bok, og det er en gjeld jeg har betalt på de siste ti årene. Nå har jeg ti millioner igjen før jeg er ferdig med det, men det er klart at en kommer ikke spesielt langt med en vanlig butikkjobb når en skylder 340 millioner. Så da måtte jeg starte noe nytt".

https://www.universitetsavisa.no/nyheter/2017/09/20/Jeg-tapte-340-millioner-mer-enn-jeg-hadde-p%C3%A5-bok-18365690.ece

Fred Anton Ingebretsen, Acta grunder, som bygde opp en norsk suksess historie. Han hadde ca 1,5 milliarder i verdier og giret porteføljene opp så mye at han ble tvunget til å selge huset når investeringene slo feil vei.

"- Flere ganger har jeg vurdert å ta mitt eget liv, sier Fred Ingebrigtsen"

https://www.nettavisen.no/na24/----jeg-mistet-alt-og-politiet-har-strippet--meg-for-all-verdighet/5468351.html

https://www.nettavisen.no/na24/ogsa-kona-har-tapt-stort/2000404.html
Redigert 15.05.2019 kl 21:52

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.