Farma

Durable
15.05.2019 kl 23:06 1648

«Men hva er det dere småaksjonærer skjønner som ikke den store eliten skjønner?«

Jeg tror ikke man skal undervurdere oss småaksjonærer. :-)
Det er lett å ha høye tanker om eliten, men på mange måter står de svakere enn oss små, og har helt andre strategier og ståsted.

Til tross for tidvis lavt volum i aksjen kan jeg kjøpe alle de aksjene jeg ønsker meg uten å bevege kursen.
Dette er umulig for en «stor fisk».
Det samme gjelder ved salg.
Jeg kan forlate PHO-aksjen uten å bevege kursen, mens en storaksjonær vil være fanget - et salg vil utløse en kursmassakre.

Den store er dessuten kanskje fornøyd med 5-10% avkastning på sin store portefølje i løpet av noen år.
De skyr risiko, og det meste handler om å beskytte verdiene.
Småspareren derimot kan tillate seg høy risiko og takler volatiliteten mye lettere.

Hvem maler stueveggen din finest?
Du selv, som er NØYE, fordi du skal bo der i flere tiår fremover og bruker en ukes tid på jobben?
Eller en profesjonell maler som riktignok er dyktig i faget, men som ikke har noe personlig eierforhold til hjemme ditt, og klasker på et par strøk med maling i løpet av noen timer før han haster videre til neste oppdrag?

Hvem analyserer PhotoCures potensiale best?
Småspareren, som investerer sine egne hardt opptjente midler og som leser seg opp på all tilgjengelig info om selskapet? Følger alle Q-presentasjoner med argusøyne, leser alle børsmeldinger, deltar på diskusjonsforum. Grubler og tenker og vurderer selskapets utvikling gjennom uker, måneder og år.

Eller aksjemegleren? Som kanskje følger 20 andre selskap og mange sektorer? Som ikke «brenner» for dette, men kun har det som en 9-16 jobb.
Og, som skal gi investeringsråd til hvordan andre skal plassere pengene sine?

Jeg synes ikke man skal undervurdere den tålmodige, standhaftige og opplyste småaksjonæren. Han kan nemlig være helt rå! :-D

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.