Olje

Anywhere
16.05.2019 kl 07:32 13207

Jeg tror vi kan enes om at Baeshiqa 1 er første avklaring som avventes?
Det er en grunn brønn som er tatt til første potensielle produserende lag pr formasjonsgeografi. Dette gjøres vel av erfaring fra Tawke der tidlig produksjon ble gjort fra disse nivåene.
Det man kan si så langt etter min erfaring er:
1. Dersom brønnen ikke viser tegn til produserende lag av noe slag, så blir den kjapt plugget og forlatt
2. Dersom det er væske, så settes det i gang et testprogram.

Jeg antar at det er punkt 2 som er status. Man anvender da en god del tid alt etter hvilke tester man ser man bør gjøre. Men normalen er jo å konstatere at det er olje eller gass i blandingen. Man skal så finne ut potensiell flow og trykk. Det skal undersøkes trykkfall. Det kan hende man undersøker stimuleringsmuligheter av brønnen og de følger det gir på mulig produksjonsvolum.
En grundig test tar tid, en kjapp konststering av tørr brønn er raskere gjort...
Etter alt jeg kan vurdere er økt medgått tid på test ikke nødvendigvis et dårlig tegn, men ditto motsatt. Det skal normalt kunne bety at brønnen er interessant og man vil finne potensiale i størst mulig grad. Husk også at andre enn DNO har stetke interesser i feltet, så her skal det gjøres skikkelig.
Baeshiqa-1 kan fort være interessant(det er den tydeligvis allerede...), men det er Baeshiqa 2 som gir den mest totalt interesssante info og potensialinformasjon om feltet i denne runden.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.