Transport

minsin
23.05.2019 kl 01:24 4313

Frodon...
Det er klare signaler om at NAS posisjonerer seg mot salg.
NOFI kjøpte rettigheter om å bruke merkenavnet i 5 år- ikke ulogisk at NOFI dermed blir solgt ut.
Vil absolutt tro at ingen flyselskap har spesielle ønsker om å overta bank virksomhet , selv om filosofien bak i grunnen er god.
Egenkapitalen fra NOFI . kan gjerne bli brukt for å dekke en evt fremtidig emisjon.
Salg av NOFi og rettigetene til Norwegian tilsv 2,5 mrd .. som er påstått emisjons behov

Norwegian reward vurderes børsnotert , vil tro dette vil bli avklart etter en evt avgjørelse om salg .
ligger sikkert noen mrd i potten der. Pareto trodde 10 mrd ..er vi edruelig ligger det nok 2-3 mrd

Hvilket selskap som kan kjøpe seg NAS ... tja Lufthansa , Easy jet og ikke minst IAG.
Hvorfor ? jo rett å slett NAS har en omsetning på 50 mrd og tilgang på "nye" markeder , ny flypark etc
Det er stor konkurranse i Europa , NAS har bra kontroll i Skandinavia , har avtale med US og er størst på Ny. Argentina ser ut til å gå greit( selv tror jeg nok den siste meldingen var ment som "puff" til evt kjøper )
Dersom AIG kjøper NAS , vil de oppnå ytterligere stordriftsfordeler flyplass avgift etc
Forøvrig har aksjekursen til AIG falt fra 700 Gbp til 500 gbp - vil tro at de har ett stort press fra aksjonærer på seg å øke omsetningen og marginene
Snu litt på flisa mht Kjos og spørr heller - hvorfor har han har valgt å ikke sikre seg med å splitte opp og dele . kanskje han er tilfreds med situasjonen som den er - at verdiene er fortsatt rimelig sikre. Han har helt sikkert økonomiske rådgivere i søkk og kav.
uten å ha finregnet på "bud".- så vil jeg tro tro IAG nå vil få NAS 5 - 6 mrd billigere enn sist de viste interesse for selskapet.
Selskapet er uansett billigere enn tidligere(justert for emi) , noe som skulle bety større interesse .
NAS har vært åpen og informert om dialog med flere selskap.
NAS informerte tidligere om JV med ett asiatisk selskap( kinesisk?) - jeg vil tro at grunnen til vi ikke hører mere om dette , er pga ett mulig salg.
Tror JV er parkert intil videre avklaring.
Hva kommer først JV eller salg?

trafikktallene for apr og mai er/vil bli gode.
NAS har endel positive meldinger i det siste
fly leveringer er flyttet frem i tid
MAX ser etterhvert til å gå mot slutten, en evt erstatning kommer sikkert på banen .
I det hele tatt NAS holder på å kapitalisere seg , gjøre verdiene mere synlig
'




Redigert 23.05.2019 kl 02:10

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.