Olje

FairwayCub
24.05.2019 kl 16:12 865

Det står masse om klima i dag. bla. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/na020o/25-under-25-vi-klimastreiker-fordi-vi-maa?utm_source=vgfront&utm_content=row-33

Men jeg forstår ikke hvorfor det er krise. Jeg skjønner at forskningen og data viser at våre utslipp står bak oppvarmingen av kloden osv. men jeg forstår ikke hvordan kloden går under hvis vi ikke gjør noe i dag (noe jeg har inntrykk av at vi faktisk gjør). VG viser unge som mener at de ikke trenger å ta utdanning fordi vi ikke kommer til å ha en planet å leve på snart osv. Stemmer dette? Jeg er ganske ung, betyr det at jeg kommer til å oppleve at jorda blir ubeboelig og at det blir full krise?

Det hevdes også at det ikke gjøres nok. Det står at mange lukker øynene og håper at alt går bra. Men hvordan kan teknologien utvikle seg så raskt hvis ingen bryr seg? Er det sant at de fleste lukker øynene og bare gambler med kloden vår?

Hvis vi ser på teknologiutviklingen de siste 10-20 årene så er vel den helt formidabel med tanke på fornybar energi og elektrifisering? Eller tar jeg feil? Går utviklingen faktisk for sakte? Er vel sjeldent at noe har utviklet seg så rask som teknologi innen miljø? Elektrifisering av alt mulig, og solceller, vindkraft osv.

Hvis vi stopper all olje og gass produksjon innen 10 år, som kreves av demonstranter i dag, hva skjer med matproduksjonen? Vi er ganske mange mennesker og har kommet en lang vei på noen få tiår når det gjelder mat. Vil alle overleve hvis vi stopper oljeproduksjon nå?

Hilsen forvirret planet-avhengig skapning

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.