Offshore

Anywhere
30.05.2019 kl 21:16 3325

OSX er i kveld ned ca 2% og på samme nivå som den slo nedom da oljeprisen trynet før jul. Det er også jevngodt med tidenes laveste for nesten 20 år siden da det var ultradepressivt i 2003. Oljeprisen har falt nesten 4 dllar fra dagens høyeste nå og er selvsagt årsaken til at oljeservice trekker til all time low-nivåer.
Enten ser vi en dobbel bunn nå sammenfallende med desember, eller så starter verden å styre mot oljeservicens bunnløshet.
Jeg kan ikke helt se at vi er der. Lavere oljepris vil også øke oljens konkurransekraft mot alternativ energi, og det trengs mengder av service-selskaper for å holde disse hjulene i gang.
Jeg holder nå en større posisjon i Archer, og avventer nærmeste ukes bevegelse i segmentet for å se hvor lavt man velger å kaste aksjer.
Slik det står nå er EV/EBIT langt under 2, og med positiv utvikling i EBIT fortsatt så er vi sannelig ikke langt fra at faktoren kommer under 1. Dette om dagens prising står seg til slutten av året. Guidingen som er gitt tilsier vekst i inntjening og veldig mye av dette er allerede låst inn for dette året og langt uti de neste årene.
Det er mye additors som også kan komme og dermed fremstille Archer som et kjøp der man i dag betaler for hele selskapet det som er inntjeningen på et eneste år fremover. Det har jeg sjelden og/eller aldri sett - kun i riggselskaper som har vært helt i slutt av sykelen på kontrakter, med manglende kontraktsdekning og utsikter til falitt i forhold til gjeldsbetjening... I Archer er det strengt tatt stikk motsatt operasjonelt modus, men markedet turer bare på.
Hvor lenge det vare kan man aldri vite, man må bare holde seg solvent under perioden der markedet er irrasjonelt og vite hvilken pris man handler sine aksjer for. Det er svært sjelden situasjonen som nå er i Archer ikke gir en voldsom avkastning når hysteriet er over.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.