Shipping

Empire
31.05.2019 kl 22:06 3998

DnB prøver å spå 2 år frem i tid? De klarte ikke å spå vinteren i fjor, ei heller året før der når det gjelder LNG. Det skal renne mye vann før 2022. Jeg ser imidlertid at de er enig at den kommende vinteren vil bli bra. Det er jo litt merkelig, siden infrastruktur problemene til Kina og India da vil være størst, mens analysen bygger på at dette er negativt?

Etter hva jeg vet, så er det først og fremst antall båter og etterspørsel etter båter som er de viktigste driverne for ratene, samt arbitrasjonsmuligheter. Det Kina og India sliter med, er infrastruktur. Det vil si rør å føre gassen frem til konsumentene, samt lagerkapasitet for gassen når etterspørselen er stor. Disse landene slet mer med disse problemene i fjor og året før der, men det stoppet ikke ratene i å gå himmelhøyt.Det var tvert imot en av grunnene til at ratene gikk himmelhøyt. At Mr.Lee må betale masse penger for gass til vinteren er et Kinesisk problem, men det ikke et problem for rederne. Snarere tvert imot.

Regass-enheter er det nok av, bare spør f.eks HLNG. De har noen av disse som drives som transport skip akkurat nå, samt en haug med skrog som leveres fremover(hvis jeg ikke husker helt feil). At gass prisene har dumpet kommer blant annet fra amerikansk shale, samt sommer og ikke av at Kina og India mangler regass-kapasitet på det nåværende tidspunkt.

Det største problemet for LNG shipping tror jeg vil være kontrahering av skip og ikke etterspørsel etter gass. At de største importørene har infrastruktur problemer som f.eks lagerkapasitet, ser jeg på som utelukkende positivt for rederne. Problemet kommer heller når infrastrukturen i Kina/India er skalert over vinter etterspørsel. Da vil f.eks etterspørselen etter flytende lagre bli mindre i enkelte perioder av året og dette vil føre til dårligere rater for rederne.

Det andre store problemet er all LNG kapasitet som kommer på markedet og at dette vil føre til at f.eks Tonmile blir mindre pga land som ligger nærmere Kina/India kan tilby en større mengde av etterspørselen til disse landene. Jeg tenker da på at LNG kommer fra f.eks Quatar og Australia, istedenfor f.eks US. Lavere gasspriser vil være positivt for konsumentene, men vil i perioder lukke arbitrasjonsvinduene for frakt over lengre distanser pga tilbudsoverskudd og lavere gasspriser, noe vi har vært vitne til i vår, der amerikansk LNG har i større grad har kommet til Europa og gassprisene har falt. Men dette er heller ikke et regass problem i Kina eller India, som DnB mener. Dette er et potensielt tilbudsoverskudd av LNG.

Jeg vet ikke helt hva DnB prøver på. Jeg bare vet at de har bommet grovt i sine analyser om LNG frakt før og at de kanskje blander epler og pærer her? Jeg håper sommervikarene tar sin egen analyse seriøst og kjører kursen under 100 nå i sommer. Dagens laveste var 102 og jeg er usikker på om denne blir spesielt mye billigere, men det er lov å håpe :)
Redigert 31.05.2019 kl 22:20

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.