Shipping

Surik
03.06.2019 kl 12:54 5090

Emisjon blir det ikke men kursen tilsvarer snart Capesize priser på august 2016-nivå (USD 42 mill. for et nybygg og 24 mill. for en 5-åring, jfr. forrige ukesrapport fra CM er prisen på et nybygg i dag 50-51 mill. og en 5-åring 36 mill.)
Risikoaversjon råder nå pga. handelskrigen og det er mulig å kjøpe billig stål.
Ratene er dog ikke så verst hvilket gjenspeiler at det fundamentale er ok.
For de første 5 måneder av 2019 importerte Kina 410.1 millioner tonn jernmalm, ned 5% fra 431.8 millioner tonn i samme periode i 2018. Det er selvsagt bortfallet fra Vale som er årsaken til dette. Dessverre gruset det spesielt capesize-ratene i vinter og utover våren.

Stålmøllene går for full guffe i Kina tross høye priser på jernmalm, og jeg tolker dette som at Kinas stimulanser fungerer. Jeg er overbevist om at H2 vil bli hyggelig for aksjonærer i tørrlastrederier, spesielt hvis Brasil kommer på markedet igjen.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.