Offshore

Empire
12.06.2019 kl 09:45 4170

Er 150 000 (inkludert G&A) det dere nå går ut ifra er OPEX for NODL?

Er dette pga "Delta" sier han har snakket med selskapet eller er dette et gyldent snitt av hva man tror, med utgangspunkt i Odfjell?

Da kan jo jeg komme med min tro, som er at OPEX er vesentlig lavere enn 150 000 Usd/day. Tar man utgangspunkt i at det er drillen som skal betjene disse riggene og tar utgangspunkt i drillens egne kostnader, så ligger dette mye nærmere 100 000 Usd/day enn 150 000 Usd/day for flytere (litt varierende alder). For Jack ups så er Opex rundt ca. 75 000 Usd/day. Drillen ekskluderer rigger som er i opplag (Ca.10 000 - 20 000 Usd/day avhengig av type opplag og lokalisasjon). Hva drillen skal ha for G&A er jo opplyst, både i innlegg fra "garderobemannen", NODL og Drillen. Vi er ikke på 150 000 USD/day da, selv for det dyreste område å operer i? At Drillen har lavere OPEX enn odfjell er kanskje heller ikke så rart? Jeg er skeptisk til anslaget 150 000 Usd/day, men kan godt skoleres hvis noen mener at det trengs

Angående fremtidig finansiering, så har f.eks NODL en RCF med Sterna som de kan bruke fritt. Akkurat som Flex har og brukte i den retning som "Garderobemannen" påpeker. En betalingsplan for fremtidig levering av de ulike riggene er back loaded, noe som betyr at NODL kan bruke tilgjengelig kapital nå (egenkapital, lån, kreditt) for å kunne betjene leveringsforpliktelsene, samt at de kjøpe seg tid for å kunne få riggene på kontrakter. Når da riggene får kontrakter eller et annet selskap i JF sfæren gjennomfører "sales-lease-back", vil det være en smal sak å gå i banken og skaffe lån for den enkelte rigg. RCF vil da rulleres til neste rigg som mangler bankfasiliteter. Dette er det same spor som f.eks FLEX nå gjør og er som "garderobemannen" påpeker, en smart måte å innhente kapital til riggene uten at NODL henter mer egenkapital. NODL har vel også uttalt at de ser for seg at resten av den nødvendige kapitalen hentes gjennom bank fasiliteter og ikke egenkapital. Mer egenkapital hentes dersom det dukker opp flere interessante rigger for salg fremover.

Ser også det henvises til Pareto og deres forward kurve i forhold til riggmarkedet. Denne er kanskje ikke spesielt god å bruke? Jeg mener, Drillen 2.0 ble bygget på disse antagelsene og denne kurven har blitt justert flere ganger, da både V-kurven og U-kurven har vist seg å være ganske feil. En mer horisontal tilnærming virker å være det riktige for utilisation og rater for 2019 og sannsynligvis 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 02:34

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.