Transport, bil og fly
Veien
12.06.2019 kl 21:44
3277
Bilistene skal visstnok betale 300 kroner for en passering. 27 km lang tunnel som går 400 meter dypt.
Hvor helsefarlig er dette ?
Må være bedre å bygge flytende rørtunnel. Ca 8 km lang, og bare noen titalls meter under havflaten.
Er enig i at seksjoner kan f.eks. bygges på Hanøytangen. Og at Norge kan bli ledende i verden på
slik teknologi. Vi har erfaring fra Bjørvika allerede. Vi har erfaring fra oljeindustrien med hvorledes
betong opptrer i saltvann over tid. Og hvordan beskytte betongen. Vi er videre verdensledende på oppankring av innstallasjoner.
Norge burde i det minste bygge en prototyp for å teste ut konseptet. Mange steder i Norge
kan flytende rørtunnel bli aktuelt. Sikkert mange steder rundt om i verden også.
Alt av innstallasjonsfartøy kan vi være suverent gode på. Eller de fins hos våre naboer i
nordvest europa. Type Nederland eller Danmark.
Flytende rørtunnel kan spare betydelig distanse horisontalt og vertikalt, og nesten unngå helt synlighet
på overflaten.
Hvor helsefarlig er dette ?
Må være bedre å bygge flytende rørtunnel. Ca 8 km lang, og bare noen titalls meter under havflaten.
Er enig i at seksjoner kan f.eks. bygges på Hanøytangen. Og at Norge kan bli ledende i verden på
slik teknologi. Vi har erfaring fra Bjørvika allerede. Vi har erfaring fra oljeindustrien med hvorledes
betong opptrer i saltvann over tid. Og hvordan beskytte betongen. Vi er videre verdensledende på oppankring av innstallasjoner.
Norge burde i det minste bygge en prototyp for å teste ut konseptet. Mange steder i Norge
kan flytende rørtunnel bli aktuelt. Sikkert mange steder rundt om i verden også.
Alt av innstallasjonsfartøy kan vi være suverent gode på. Eller de fins hos våre naboer i
nordvest europa. Type Nederland eller Danmark.
Flytende rørtunnel kan spare betydelig distanse horisontalt og vertikalt, og nesten unngå helt synlighet
på overflaten.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31
Rapportér innlegg
Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.