Farma

Korsar
BGBIO 30.03.2018 kl 10:36 3672

Mine vurderinger av BGBIO er basert på to ulike hovedhjelpemidler:
1) Teknisk analyse (TA) av AKSJEN med tilhørende trendutvikling, der man prøver å framskrive hvordan aksjen vil gå videre ut fra rene børstekniske mønstre.
2) Løpende tilstandsobservasjon av SELSKAPET (grad av avvik fra guiding, gode/dårlige meldinger, driftsbilde på flere plan, prosjekttilstand, osv.)
Jeg ser svakheter og styrker i begge innfallsvinkler, og benytter derfor begge for å sikre meg et best mulig samlet bilde.

Teknisk analyse
Jeg skal ikke plage noen med mine egne omfattende analyser i detalj, men ett analytikermiljø som leverer jevnlig TA på BGBIO (og som i essens får de samme svar som meg) er Investtech, her er aller siste vurderinger rundt for eksempel volum:
"Volum
Positiv korrelasjon mellom pris- og volumutvikling
Positiv korrelasjon mellom pris og volumutvikling er et styrketegn. Det viser høy kjøpsinteresse nær toppene i kursgrafen, mens salgsinteressen er lav nær kursbunnene. Dette indikerer at både investorer som er inne i aksjen og de som vurderer å kjøpe, tror at kursen skal stige."

Selskapsforhold:
Samtidig skal man være obs på at der kan være rene selskapsmessige forhold som tilsier andre utfall. I BGBIOs tilfelle er det ikke spesielle driftsmessige farer for nedside, men aksjen har gått veldig sterkt en stund og markedet kan begynne å tenke at man har sett en (foreløpig) prematur oppgang (slik man har sett gjennom fallene i NANO, TRVX, osv. etter store premature rykk tidligere). Men BGBIO har "bare" gått en drøy dobling, mens de nevnte gikk både 5-gangen og mer til før de toppet ut. Les: Mye større korreksjonsrisiko.
Likevel er tommelfingerregelen for pre-maturitet gjeldende også for BGBIO: "Skal man unngå en korreksjon må selskapet etter hvert fore på med mer kursdrivende nyheter for å holde momentet". Markedet er en utålmodig sjel. Men BGBIO er faktisk i en lovende fase for dette nå: Vi vet allerede at man skal presentere ytterligere kliniske data på den meget viktige ASCO-konferansen fra. 1. juni, og det er guidet flere resultatslipp utover året. BGBIO har altså en langt mer "komfortabel" ventehorisont enn for eksempel NANO.
Vi minner også om at guidingen er at alle prosjekter inkludert rekruttering pr. dato er i rute, noen til og med foran plan.

Videre kursutvikling?
Solid støtte på rundt 40. Bryter det ned, er neste støtte rundt 34-36. Passerer vi 50 er vi på ATH og ingen motstand notert.
Med forventet drift videre, og det ikke kommer nyheter vi ikke kan forutse nå (for eksempel oppkjøp) bør aksjen dra seg suksessivt over 50 ila april.
Men ingen kan være sikre på tid og nivå på evt. stigning i dagens bilde, til det er markedet for labilt. Kommer det en makrokorreksjon de neste ukene vil selvsagt heller ikke BGBIO unnslippe noe sånt. Og vi kan vel ikke teipe munn og fingre på Trump'en heller?

Redigert 30.03.2018 kl 10:39

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.