Finans og forsikring

14.06.2019 kl 17:00 2836

Denne skreiv jeg som debatt i Aftenposten og Nettavisen , men heller ikke der vil de avsløre Finanstilsynet sin falske utspill
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Overskrift

Missvisende om forbrukslån fra bla Finanstilsynet

Her forleden hadde Finanstilsynet en pressekonferanse om bekymringer vedrørende forbrukslån til Norske husholdninger .
Summen av forbrukslån er kommet opp i 117 milliarder kroner eller 22.000 på hver og en av oss
I tillegg har vi jo vanlige huslån på ca 5000 milliarder og dertil bil og båt lån.
Forbrukslån er den desidert minste låneposten i Norske husholdninger og er bare en brøkdel av rentekostnadene til Ola og Kari Nordmann
Finanstilsynet hevder at lånebelastningen på Norske husholdninger er den historisk høyeste.
Men det er en fremstilling som er helt feil
Grunnen til dette er at renta på hus, bil og båt må opp på over 8 % før vi kan si vi har høyere lånebelastning nå enn vi hadde på det høyeste.
Jeg kan ta meg selv som eksempel
I 1989 hadde jeg 1/2 million i lån og betalte 19% renter
Det ble tett på 100.000 kr i rentekost
Lønna som forpleiningssjef på båt var 154.000 kr minus skatt
Det var ikke mye å kjøpe klær og leker til mine 3 barn for den gangen
Omtrent 100.000 familier måtte da gå fra sine boliger. Bankene ble sittende med masse tomme hus som ingen betalte på lånene. Dette var dråpen som fikk DNB til å gå konkurs. Renta var den gangen politisk styrt da myndighetene slapp fri rente og pengepolitikken på 80 tallet.
I dag er vi ikke i nærheten av slik belastning for Norske husholdninger, det er rett og slett feil og desinformasjon som kommer fra Finanstilsynet, Avisa E24, Dagens Næringsliv og Finansdepartementet.
De driver med falsk og uriktig informasjon
Rentebelastningen på forbrukslån utgjør i dag under 4000 kr pr innbygger
Vi har 2,35 mill boliger i landet i følge SSB og lånene er 2,1 mill i snitt
Dette gir rentebelastning på 55.000 kr pr husholdning, få eller nesten ingen har problem med disse utgiftene. Alle med jobb klarer dette fint dersom de vil det.
For 2 år siden økte forbrukslånene mye i Norske husholdninger, slik er det ikke lenger . Økningen er minimal og kroner mye mindre enn økning i bil, bolig og båt lån
Et annet moment i dette er at innstramming i lån for bolig har fått folk til å ta forbrukslån til egenandel. Er det ikke nettopp de samme Finanstilsynet og Finansdepartementet som nå kritiserer forbrukslån som ivret for strammere lånebetingelser til bolig
Snakk om redelige folk som besetter disse posisjonene.
Litt mere redelighet og etterrettelighet hadde jeg fakta forventet av en slik stor og viktig organisasjon.
Dagens Næringsliv og E24 avisa, der bør journalistene og redaktørene sette seg på matematikk og regne kurs. Kan hende litt historisk oppdatering også vil hjelpe på hos disse.

Best Regards
Redigert 14.06.2019 kl 17:00

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.