Bil og motor

Tec
15.06.2019 kl 10:01 1369

Har samme erfairng ang forsikring. Jeg har som nevnt tidligere fått byttet batteri pakke på min Berlingo pga feil diagnose-så klager ikke. Den koster ca 200 000 og er vel satt så høyt fordi de kan. På høggern koster samme pakke vesentlig mindre. Med den gamle pakken som jeg misbrukte med å full lade å kjøre ofte ned til helt tom hadde jeg 7% tap(6A) etter 70000 km (ca 700 sykluser). Med den nye som jeg tar bedre vare på så har jeg knapt registert tap(0,1 A) etter ca 300 syklukser. Hoved forskjellen er at jeg sjelden kjører den under 10% helst ikke under 20% for å kunne ha varme. Hurtiglader oftere isteden for det jeg trenger for å komme hjem. En får ikke til å tømme selv en tesla 100% men de kan imotsetning til andre elbiler faktisk lades helt opp til 100%. Vår Mercedes B klassse utnytter ca 78% av sitt batteri 28 kWh netto av 35,9 brutto batteri kapasitet ved 100-0 lading vist på batteri måler i bil. Ergo er det svært liten sjanse for at batteriet tar kveld før bil gjør det. Defor kan mercedes si at batteri skal vare bilens levetid og gi 8 års garanti uten sover dårlig på natta samme hvor rart bruks mønster enkelte kunder har.. Hadde de satt samme utnyttelse som på mobil telefon så hadde batterien mistet kapasitet langt raskere. De hadde ligget på ca 80% etter 400-500 sykluser iflg Panasonic som leverer 18650 cellene som det er ca 4000 av i B klasse.
Redigert 15.06.2019 kl 10:03

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.