IKT

Krosta
20.06.2019 kl 13:19 1953

Jeg holder på å oppdatere dicounted cash flow jeg har på Strongpoint og er i den forbindelse ute etter noen innspill fra dere som har erfaring med slike modeller.

Hva er en naturlig discount rate å sette på cashflowen til Strongpoint? Mitt base-case ligger på 7%. Dette består av 2,1% risikofri rente og en risk premium på 4,9%. Ser det noenlunde fornuftig ut?

Hvor mange år er det naturlig å tenke at Strongpoint fortsetter å vokse? Denne er litt verre, og er åpen for diskusjon. I mitt base-case ser jeg for meg at Strongpoint vokser med 6% i net income årlig i 15 år, før selskapet sin net income deretter vil falle med 2% i året.

Det å se på forholdet mellom Enterprise Value og EBITDA (EV/EBITDA) er visst det "nye" store på wall street. Et tall under 10 kan indikere at selskapet er underpriset, men nøkkeltallet gir mest mening når man sammenligner selskaper innenfor samme sektor. ITAB går igjen her med jevne mellomrom. Noen andre?
EV/EBITDA basert på siste 4 kvartaler og balanseoppstilling fra Q119:
Strong: 5,78
ITAB: 12,1
Redigert 20.06.2019 kl 13:20

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.