IKT

Krosta
20.06.2019 kl 15:36 1918

Har hørt at noen økonomer setter uendelig vekst i modellen, men da blir jo modellen ennå mer ubrukelig enn (den egentlig er) hvis man setter en maturity date for selskets inntjening. For noen selskaper er det lett å sette maturity date (for eksempel når patenter går ut på dato i legemiddelindustrien), mens det er veldig krevende i vekstselskaper, som forhåpentligvis Strongpoint er.

Men når det er sagt så misliker jeg DCF modeller sterkt selv. Tanken min bak å lære om slike modeller var å få et innblikk i hvordan økonomer tenker. Jeg har fått et visst innblikk, men jeg har fortsatt holdningen om at nytteverdien av å bruke slike modeller er minimal. Hovedproblemet ligger ikke i uendelig vekst, hovedproblemet ligger i vanskelighetene med å spå framtiden basert på kvalitative tilnærminger eller historiske vekstdata.

Håper ikke jeg avbrøt kosen tunktee :)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.