IKT

Krosta
21.06.2019 kl 14:03 1377

Har lyst å elaborere noe jeg skrev i går. "Er enig at det handler mye om tro.Tro på personer, selskaper, bransjer og historien vi deretter forteller oss selv."

Jeg var en tur innom Equinor sine hjemmesider i dag. https://www.equinor.com/
På menyen til venstre har de en egen seksjon som heter "Stories". Her kan vi blant annet finne overskrifter som:
- Is this Norway’s most digital workplace?
- Software developers helping shape the future of energy
- Digitalisation is changing our lives
- When Vidar (48) suffered a cardiac arrest, he was in the best possible place.

Det kan virke som Equinor har forstått noe som blant annet filosofen David Hume, historikerne Jared Diamond og Yuval Harari og atferdsforskerne Paul Slovic og Daniel Kahneman har påpekt. Vi mennesker tar i stor grad beslutninger basert på følelser - statistikk og tall er noe vi lett glemmer eller totalt overser. Men når vi forteller oss selv en historie, eller hører en historie fra andre som vi tar til oss, er det i stor grad følelsene som bestemmer utfallet av en bestemt beslutning.

Strongpoint har nesten en slik seksjon, men kun nesten. "Gjemt" under "knowledge bank" på hjemmesiden finner vi seksjonen "blog". Der Equinor sine "Stories" forteller følelsesmessige peronlige historier blandet sammen med framtidsrettede historier om teknologi og planer, fokuserer Strongpoint sin "blog" mer på direkte salgsrettede innlegg som har en klar agenda om å selge. Selgere og markedsføring er selvfølgelig viktig, men det er ikke det samme som historier.

Edit: Bra poeng Collin. Var ikke ment som kritikk av Strongpoint. Var bare overrasket over hvor bra sidene til Equinor viste seg å være.
Redigert 21.06.2019 kl 14:25

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.