Farma

tunktee
02.07.2019 kl 15:08 837

Takk dere to, Focuss og Hayen.
Fornuftige svar!

Jeg har i utgangspunktet en strategi som innebærer en ganske streng kapitalkontroll. (Jeg sier i utgangspunktet, fordi jeg har i likhet med de fleste har en psyke som gjør at det ikke alltid er like lett å følge skriftboken og sine egne retningslinjer i aksjemarkedet.)
Dette innebærer at man kan skal akseptere ett så, eller så, stort forhåndsbestemt tap i hver enkelt plassering.
Denne varierer naturligvis utfra hvilken risk/reward en aksje har og den bør også avhenge av om man annser seg selv som en trader eller investor.
For egen del ville jeg neppe akseptere mer enn 3%-5% tap i f.eks Equinor, Scatec eller Gjennsidige. Har derfor blant annet gjort mange gode trader i Scatec, fordi jeg går ut av de tradene som ville ha ødelagt regnestyket, men rir de tradene som går godt og har gitt 10-15%.
I selskap som Photocure kan jeg derimot akseptere 20% tap. Mer enn det forringer såkornene i for stor grad.
Nå er det ikke det som vil avgjøre om jeg eventuelt selger på fallende kurs i dette tilfelle, for har lav snittpris. Faller den under et gangske kritisk støttenivå på rundt 33-35 kroner, ser jeg ikke noe serlig støtte før på midt 20-tallet og ser det derfor som kalkulatorisk riktig å gå ut. (Der er naturligvis også mange andre tekniske signaler som kan utløse et salg.)

Men Photocure er ikke lett. Absolutt ikke.
For ett og to år siden var der mange som trodde på tidligere suksess enn det vi har sett.
Dette har som kjent fått konsekvenser for kursen som har vært ekstremt volatil siste året.

Likevell, oppsummert; Jeg vil aldri anbefale noen å sitte under et forhåndsbestemt nivå.
Realiteten er at man aldri klarer å forutse markedet med sikkerhet, og kommer man seg ikke ut med et visst tap, vil psyken ofte medføre at man ikke kommer seg ut før man har kniven på stupen og ikke har annet valg.

Til slutt vil jeg si noe som er min erfaring fra livet og tidligere tap i forretningslivet.
Jeg vil heller ha god økonomi og tjene litt penger, enn å risikere å bli fattig for å kunne tjene veldig mye penger.
De fleste som har hatt penger takler fallet svært dårlig, og det får konekvenser for store deler av livet; mentalt, sosialt og selvfølgelig materialistisk.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.