Shipping

mithra
18.04.2018 kl 01:10 6154

Ser ut som om fallet i supramax-ratene har stoppet opp. Etter en svak stigning de tre siste dagene kan det tom. hende at de er på vei opp igjen.
Nå ligger de på ca. 10800 . Jin hevder at deres snittkost, inkl avskrivninger og renter, pr skip var ca 6500 for 2017. Selv om selskapets TCE skulle ligge noe under de rapporterte ratene, tyder alt på at de så langt i 2018 har tjent gode penger. Gearingen ved årsskifte var på bare 15% så de bør ha stor fleksibilitet til å benytte den frie kontantstrømmen uten innblanding fra långiverne.
Alt dette til tross så har aksjekursen falt med nesten 10% i år - ned til samme nivå som vi hadde i Q3 i fjor da supramaxratene lå litt over 8000 usd .
Det er ganske klart at aksjen er lite interessant blant investorene på Oslo Børs. Handelsvolumet er ofte bare 1% av det volumet vi ser i GOGL.
Men- de tjener penger og kursen ligger lavt målt ved p/e og p/b. Skipsverdiene har økt det siste halve året og styrket grunnlaget for en reprising som bør følge inntjeningsutviklingen.
Jeg mener det bare er et spørsmål om tid før markedet erkjenner realitetene i selskapet og rerpiser aksjen i tråd med selskapets inntjening og substansverdi.
Dere kan jo selv regne ut hva aksjekursen bør være basert på p/e og p/b gitt dagens ratenivå og markedspris på skipene. I tillegg har selskapet verdier i fast eiendom (parkeringshus) og omsettelige verdipapirer.
Det blir spennende å se hva som fremkommer ved Q1 presentasjonen. Ingen kan si at de har gjort noe særlig selv for å vise selskapets underliggende verdier hverken i regnskapet eller i sine ( ualminnelig kjedelige) presentasjoner.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.