Transport

livecnn
NAS 05.07.2019 kl 19:18 3509

– Jeg tror IAG gjerne vil ha Norwegian
Noen ting har endret seg siden IAG kom på frierbesøk til Norwegian i fjor, men mye er fortsatt det samme. Fra og med den 24. juli kan det spansk-britiske konsernet by på Norwegian igjen – hvis de vil.

– I utgangspunktet tror jeg at IAG gjerne vil ha Norwegian i sin portefølje, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair, etter at den spanske avisen Okdiario torsdag kveld meldte at IAG er i ferd med å utarbeide et bud på Norwegian.


Hvorfor ryktene blusser opp igjen nå er uklart, og det er heller ikke bekreftet i andre medier eller av IAG selv at det faktisk jobbes med et bud.

Det er heller langt ifra den første gangen av ryktene svirrer i spanske medier om et mulig oppkjøp.

Den 18. mai i år meldte spanske Expansion at enten IAG eller Lufthansa var i ferd med å gjøre det samme.

IAG, som eier flyselskaper som Iberia og British Airways, gjentok fredag budskapet om at de ikke lenger er interessert.

IAG har i henhold til britisk børsreglement uansett ikke muligheten til å hverken hinte om, eller faktisk komme med et bud, før etter 24. juli.

Den dagen vil det nemlig ha gått seks måneder siden IAG formelt trakk seg fra sitt forrige oppkjøpsforsøk.

Regelverket er nemlig klinkende klar på at en kjøper må vente seks måneder etter et bud på å forsøke seg igjen eller indikere at man er interessert.

Det er nå gått litt over et år siden IAG varslet at de var interessert i å kjøpe Norwegian første gang.

Hva selskapet var villige til å betale ble ikke offentlig bekreftet, og den 24. januar meldte IAG at de ikke ville forsøke å kjøpe Norwegian likevel.

Det er datoen som gjelder når karantenetiden skal beregnes.

IAG uttalte aldri hva de var villige til å betale i forrige runde, men nå hevder avisen Okdiario at IAG er villige til å by drøye 10 milliarder norske kroner for Norwegian.

Mens meglerhuset Bernstein mener at Norwegian ikke er et flyselskap noen burde kjøpe, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs det er to hovedgrunner til at Norwegian er interessant for IAG:

– IAG har en svak posisjon i Skandinavia, selv om flere av IAG selskapene (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus og Level) flyr dit. Skandinavia er ett attraktivt marked og IAG ønsker å posisjonere seg, sier Elnæs og fortsetter å forklare den andre grunnen:

– Lavpris langdistanse er i sterk vekst, men IAG henger etter med sitt lavpris selskap Level. Ved å kjøpe Norwegian kommer IAG i førersetet i dette segmentet. Det tror jeg IAG gjerne vil.

Norwegian har langdistanseruter til Thailand, Sør-Amerika og Nord-Amerika fra Europa, i tillegg til sitt omfattende rutenett av europeiske ruter. Det er særlig i nøkkelmarkedene Spania og London at Norwegian med årene har blitt en plagsom konkurrent for IAG.

Mye har skjedd siden sist
Som E24 tidligere har omtalt er Norwegian største utenlandske flyselskap i New York, og det neste største i Los Angeles.

Selv om dette bildet stort sett var det samme for ett år siden da IAG viste interesse for Norwegian, har noen viktige elementer forandret seg siden den gang:

Selskapet har fått tre milliarder kroner i frisk kapital gjennom en emisjon
Flyleveranser for 28 milliarder kroner de neste frem årene er blitt utsatt


Aksjekursen har falt fra nesten 180 kroner (rett etter IAGs første bud, og korrigert for emisjoner), til rundt 30 kroner på det laveste i juni i år og 44 kroner fredag
Bjørn Kjos' nære forretningspartner og mangeårig styreleder i Norwegian, Bjørn Kise, gikk i våres av som og ble erstattet av tidligere DFDS-sjef Niels Smedegaard
Kjos og Kise sin samlede eierandel har også blitt redusert fra 26,1 til 18,5 prosent, som følge av at de to ikke deltok full ut i emisjonen i vinter

Sist, men ikke minst, så har IAG nylig inngått en intensjonsavtale med Boeing om å kjøpe 200 stykk av 737 Max-flyet, som nå står på bakken. Dette er den samme flytypen som Norwegian har 18 stykker av og nesten 100 til i bestilling.
Flyanalytikeren tror imidlertid ikke Kises utgang fra styret og den reduserte eierandelen har så mye å si:

– Nei, det spiller ingen rolle. Dette blir en avgjørelse som Norwegian-styret tar. IAG er den beste eieren Norwegian kan få, men pris og betingelsene i ett bud vil være avgjørende for hva styret i Norwegian vil gjøre, sier Elnæs.

mye mer her....https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/om-noen-uker-kan-iag-igjen-by-paa-norwegian-hvis-de-vil-jeg-tror-iag-gjerne-vil-ha-norwegian/24653501

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.