Slettet bruker
07.10.2024 kl 10:48 1289

Faen for en tosk du er!

Ingenting av det jeg har skrevet er relevant i forbindelse med vaksinasjon av (spe)barn. Helsetilstanden deres er uviss. Man vet ikke på dette tidspunktet om immunforsvaret deres virker optimalt. Dessuten har de ikke samtykkekompetanse, slik at andre må ta valget for dem. Selvsagt ville jeg ha vaksinert en tre måneder gammel baby mot poliomyelitt.

Mange sykdommer kan man bare få en gang i livet. Overstått sykdom gir altså varig immunitet. I slike tilfeller vil også vaksiner som hovedregel gi immunitet som varer fra tiår til livstid. Det er grunnen til at sykdommer som poliomyelitt og kopper er mer eller mindre utryddet på verdensbasis. Selvsagt er dette bra.

Når det gjelder luftveisvirus, er situasjonen fundamentalt annerledes. Det faktum at man har vært forkjølet, betyr ikke at man ikke kan bli det igjen om la oss si to år. Overstått sykdom gir altså kun kortvarig immunitet. Effekten av vaksiner er enda svakere. Det betyr at man kan vaksinere seg i hodet og ræva mot covid og influensa, og hvis man er heldig unngår man sykdom den aktuelle sesongen. Denne strategien innebærer å vaksinere seg årlig resten av livet.

Covid er kommet for å bli. Vi vet mange blir smittet til tross for vaksine noen få måneder (og i noen tilfeller uker) i forkant. De gruppene som blir anbefalt vaksine, må ta oppfriskningsdose hver høst. Greit nok for de som er 80+ og håper å overleve en siste vinter. Litt tidlig å gi opp eget immunforvar hvis man er 40? Du finner ingen leger som anbefaler sprøyter framfor joggesko. Verken mot fedme eller luftveisinfeksjoner. Jeg snakker fortsatt om friske voksne mennesker.