Farma

Snøffelen
06.07.2019 kl 17:05 4871

Cevira-avtalen, hva vil den gjøre med Photocure?
Jeg er ikke i tvil om at Cevira-avtalen kan på sikt bli en solid inntektskilde for Photocure, men før pengene «renner inn» kan vi jo se hva vi har så langt.
Avtalen må først og fremt sies å lykkes for Photocure hvis Cevira selger godt, men allerede nå er betydelige verdier sikret.
Avtalen er relativt baktung til å være en fase 3 avtale, det vil at de virkelig store verdiene ligger i royalties ved høyt salg.
For det første så har jeg forstått det slik (Nordnetbloggen ved larsmkn)at royalties er på 10% ved globalt salg under 500mill$, 15% i intervallet 500mill$ til 1 mrd$ og 20% ved salg over 1 mrd $, dvs hvis Cevira blir en blockbuster.
Dernest er en stor del av milepælsutbetalingen også knyttet til salg.
250mil$ er mulige milepæler, og av de skal 5 mill utbetales innen 6 mnd, 18 mill$ ved godkjennelse i Kina og 36 mill$ ved godkjennelse i US og EU. I tillegg så vil man få en milepæl på 14mill$ ved godkjennelse av en tilleggsindikasjon. Mao 73 mill$ i kliniske-regulatoriske milepæler og 177mill$ i salgsmilepæler.
Følgende blir bare spekulasjoner, men det er logisk å tenke at alle milepæler blir fullt ut betalt den dagen Cevira er en blockbuster.
Følgende er selvsagt helt usannsynlig men for å illustrere. La oss si at photocure blir godkjent i Kina, US og EU i 2022 og selger for 0 kroner i 2022, og at 2023 er første året Cevira er på markedet globalt, og at det da selger for 2 mrd dollar.
Photcure vil da motta 73mill$ i 2022 og 177mill$+50mill +75 mill$ +200mill$ = 502 mill dollar.
73 mill$ for at indikasjon 1 og er på markedet i 2022, 177 mill i salgsmilepæler for at produktet er blockbuster , 50mill$ for salg opp til 500mill$ (10%), 75mill$ for salget mellom 500mill$ og 1 mrd$ og 200 mill$ for salg mellom 1mrd$ og 2mrd$.
Mao det skal litt til, i salg, før vi ser de virkelig store pengene, så derfor kan det være mer konstruktivt å fokusere på hva vi faktisk med god sannsynlighet har oppnådd.
Det første opplagte er 5 mill$ i signering, og det andre, som det har vært mindre fokus på, men som jo er opplagt er at Asieris betaler for utviklingen av Cevira til markedsklart produkt.
Hestdal sa en gang i tiden at fase 3 for Cevira ville koste ca 15 mill$, mens Visonac ville koste om lag 30 mill$.
Med denne avtalen kommer Cevira til markedet kostnadsfritt for Photocure.
Dernest er det greit å tenke på hva utviklingsrisikoen er. Cevira har meget gode effekt- og sikkerhetsdata, samt SPA for US og tilsvarende for EU.
Nå skal dette utvikles i Kina, og det blir ny kommunikasjon med kinesiske myndigheter, så i praksis er dette klipp og lim fra US-oppsettet, og «plankekjøring». Generisk LOA for fase 3 produkter er 50%, men her tenker jeg at en LOA på 75% er både konservativt og fornuftig.
Min konklusjon er at dette på mange måter ligner på inntektsmulighetene til Cysview, stort potensiale, med svært lav regulatorisk og klinisk risiko.
Og grunnen til at vi foreløpig har sett svært beskjeden effekt av Cevira-avtalen på aksjekursen er at inntekten kommer litt frem i tid.
Min konklusjon er derfor at smart akkumulering med langsiktig perspektiv er veldig lurt ift til Cevira.
Nå kan det jo løsne big time i løpet av sensommer/høst mtp Cysview salg, men uansett så har vi nå solide muligheter i Cysvie og Cevira, og Photocure burde derfor være i alles aksjeportefølje, og i alle fall i alles biotekportefølje. Det er nå en helt opplagt no-brainer.
Og apropos no-brainer, Photocure må være et soleklart oppkjøpsobjekt nå.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.