Farma

06.07.2019 kl 21:34 4458

Snøffelen - setter alltid pris på dine seriøse innlegg. Lærer noe hver gang. Ja, det er ikke enkelt å prise avtalen. Både tid og risiko spiller selvfølgelig. Markedet har pr nå priset avtalen til kr 100 mill (eksl engangsbeløpet på 42 mill) - med en kursoppgang på ca 7 kr siden forrige fredagens sluttkurs, dvs at markedet mener PHO like så godt kunne tatt kr 100 mill i kontanter i dag (mot ev fremtidig potensiale på kr 245 MUSD + 10-20 % royalty). Flere har forsøkt å prise avtalen og hvor sannsynlig markedet mener at fremtidig utbetaling er. Det interessante er at PHO - uten å ta noen kostnader - kan få utbetalt 70 mUSD før det kinesiske selskapet har solgt et eneste produkt. Hvis en snur rundt på det - kan en si at det kinesiske selskapet, som nå vil påta seg alle kostnadene, er ved å inngå denne avtalen, nødt til å betale totalt opp mot 100 mUSD før produktet selges (ca 25 mUSD i FoU kostnader + 5 MUSD i engangsbeløp + 70 MUSD i utbetaling til PHO ift ulike milepæler). Tror dere det kinesiske selskapet ville gått med 6på disse vilkårene dersom en anså det som lite sannsynlig for suksess? I tillegg kan det kinesiske selskapet totalt måtte ut med 177 MUSD til PHO ved ulike salgsmål, - i tillegg til 10-20 % royalty av omsetning til PHO. Ville dere valgt at PHO i stedet tok imot kr 100 mill i kontanter i dag (full overdragelse) - eller inngått dagens avtale? Eller for å si det på annen måte som etter mitt syn setter tingene i et enda bedre perspektiv - tror dere det kinesiske selskapet ville betalt et engangsbeløp i dag på kr 150 mill NOK ( i stedet for kr 42 mill) mot å få fullt eierskap uten å ev måtte betale opp mot 245 MUSD i engangsbeløp + 10-20 % royalty? Hva tror dere? Jeg er ikke i tvil om at det kinesiske selskapet hadde sagt ja til det!! Ja, det er risiko og tidsperspektivet spiller inn - men jeg mener likevel at det er en latterlig lav prising av avtalen basert på dagens aksjekurs (men det er kun min mening:).
Redigert 06.07.2019 kl 21:47

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.