Eiendom

Olav2
19.04.2018 kl 13:50 5639

Den kvartalsvise løpende avkastningen på 3,06 % tilsvarer en årlig avkastning på 12,24 %. Hadde OLT hatt samme utbyttepolitikk som Entra hadde utbyttet blitt 7,34 % av børsverdien. Langt høyere enn for noe annet eiendomsselskap i vår del av verden. Og det til tross for den tross alt forsiktige utbyttepolitikken i form av bare å dele ut 60 % av løpende overskudd.

I tillegg til den løpende avkastningen av utleievirksomheten driver OLT med en omfattende utvikling av eiendomsmassen. Som man bl.a. ser i den gjennomgangen jeg har gjort av de 15 største kjøpesentrene til OLT. En eiendomsutvikling som øker eiendomsverdiene og fremtidig løpende overskudd. Samtidig som utviklingen hemmer dagens løpende overskudd i form av lavere leie i dag på de sentrene som utvikles og i form av kapitalkostnadene på verdien av det som er til utvikling. OLTs løpende overskudd har vokst kraftig som følge av utviklingen og vil fortsette med det. Hvis da ikke de får rett de som tror at kjøpesentrene dør av konkurransen fra netthandelen.

Kjøpesentrene har i årevis spist markedsandeler av de enkeltstående butikkenes omsetning. En tendens man også har i dag og som da gir en motvekt til netthandelens økte markedsandel. I sum har markedsandelen til kjøpesentrene neppe falt siste år. Den dårlige omsetningen på 1,3 % i fjor skyldes at uvanlig mange store sentre var hemmet av utbygging, at prisfallet på klær og sko slo sterkere ut i omsetningsverdien på sentre enn i detaljhandelen totalt og at det var en mindre handelsdag i fjor enn i 2016 pga skuddår. En skuddårseffekt som Kvarud ikke har justert for i motsetning til statistisk sentralbyrås detaljhandelsstatistikk. Årets omsetning på de sentrene som ikke utvikler fremstår som betydelig høyere enn den nasjonale veksten i detaljhandelen. I år har trolig kjøpesentrene økt markedsandelen igjen.

Kjøpesentrene er langt fra bare butikker. Mange sentre har hatt betydelig innslag av annen næringsvirksomhet og mange sentre øker innslaget av annet i disse dager. Mange av kjøpesentrene utvikler seg i retning innendørs sentrum med alt det inkluderer. Som gjør kjøpesentrene langt mindre sårbare for eventuelt fall i butikkhandel enn hva rene butikkarealer i f.eks. de "utendørs" handlegatene opplever. Fall i leie og ledighet fremstår som en langt større problemstilling i handlegatene enn på kjøpesentrene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.