Olje og energi

thomasb
23.04.2018 kl 10:16 4669

Endelig fått tid til å se gjennom rapporten fra Q1. Unektelig lavere på omsetning/margin fra C enn jeg forventet. Det står da også i rapporten at omsetningen fra Malaysia var moderat, da de har fått ny dato for tilknytning av anlegget og ikke lenger hadde hastverk. Opprinnelig hadde de en dato tidlig i 2018, som de ikke bedre gå over. Jeg regnet med ferdigstillelse senest juni - nå er det flyttet til Q3 - dette utgjør opp til MNOK 400 som er flyttet utover til q2 og q3. I tillegg har jeg nok ikke sett investeringsfordelingen over byggeperioden riktig. Mye tyder på at store summer knytter seg til installasjonsarbeidet og innkjøp, og forholdsvis mindre til grunnarbeider og tidlig fase. Dermed er også mindre fra Brasil påløpt enn i mitt regneark. Pengene er ikke borte - men det er jo negativt med forskyvning i Malaysia - noe senere oppstart PP-inntekter derfra da. På pluss-siden er det at Ukraina er betydelig større enn det vi har sett i avisene i det siste, og at dette er i ferd med å materialisere seg ganske raskt. Det er også positivt at myndighetene i SA har gjort det klart at runde 4.5 skal gjennomføres - selv om den går til avtaler først mot slutten av året. På meg virker det veldig sannsynlig at Pakistan nå skal gjennomføres. De har klaget på tariffen, i håp om å oppnå noe bedre, men parallelt gjør de klart for byggearbeider og søker diverse tillatelser som har med oppstart å gjøre.

Samlet sett et veldig solid case dette - imponerende at de når sine ambisiøse mål - 1500 MW innenfor tidsfrist. Ikke mange børsnoterte Osloselskaper på denne størrelsen som kan vise til en slik lønnsom vekst!! Ingen tvil om hvilken vei dette siger i tiden som kommer.

PS1: Ser på side 7 i presentasjonen at Malaysia står oppført med eierandel 68%. Jeg har de oppført med 49%. Noen som vet noe om dette?
PS2: Ser nå at Jan Skogseth - primærinnsider - benytter sjansen i dag til å fylle på med 8000 aksjer til pris 48,7 - blir nok en bra investering det!
Redigert 21.01.2021 kl 05:02

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.