Olje

Fluefiskeren
17.07.2019 kl 18:00 1126

Jeg tror deg, men jeg skjønner at jeg har problemer med å bli forstått. Mitt poeng er at Fram ikke seilte for egen maskin i et isfritt hav. Tvert imot ble de sittende fast i pakkisen utenfor et sted øst i Russland. Dette var ganske langt sør. Lengre sør enn Svalbard. Altså langt under 80 grader nord. Dette var helt som planlagt for Nansen. Fram var bygget nettopp for dette ved at den istedenfor å bli knust av isen så førte isen til at skuta på en måte ble løftet. Nansen hadde greie på veldig mye naturvitenskap og han hadde en ide om at havstrømmene gikk fra øst mot vest slik at Fram ville bli fraktet over Nordpolen på sin ferd vestover. Dette hadde han helt rett i, men den kom for langt sør i forhold til Nordpolen. Den gikk altså ikke for egen maskin til 86 grader nord, men ble brakt dit av isen. Dette i motsetning til dette forskningsskipet som nå nylig prøvde å nå så langt som mulig til Nordpolen. Det gikk for egen maskin og de kom langt nord fordi det nå var mye mindre is nå enn i Nansen sin tid.

Håper du forstod det nå. En nyere polfarer (Børge Ousland) har gått på ski over polpunktet to ganger med mange års mellomrom. Han sa det var blitt dramatisk mye mindre is i løpet av disse årene.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.