Industri

AntonBerg
27.04.2018 kl 09:49 7190

For min del kan analytiker få lov å mene hva pokker de vil. Om de sier noe fornuftig så skal jeg lytte. Utover det så styrer jeg ikke min pengesekk basert på hva andre synser og tror. Analytikere er 25-35 år som drikker seg dritings etter jobb. De er overbetalte fjortiser som får betalt for å synse noe om et selskap de ikke har undersøkt særlig nøye. Dette er andre mennesker dumme nok til å betale dyre dommer for.

Det er ikke uten grunn at nettmeglere eksisterer i dag og folk flest nå har mulighet til å kjøpe og selge aksjer selv. Det er fordi mange gjør det bedre selv enn disse overbetalte folkene i markedet.

En analytiker skal gjøre seg fortjent til å bli lyttet til. Han skal over tid ha levert dype seriøse begrunnelser som er uavhengig av populistiske tradingtrender. Analysen skal være fundamentalt forankret og teknisk justert, dvs. at man gir en fundamental begrunnelse og en teknisk begrunnelse som vipper det opp eller ned. Analytikerne skal få kundene til å bli kjent med selskapet, se nøyansene. En analytiker som dekker REC eller andre solarselskaper må også lage en analyse om industrien.

Svært mange her lytter til andre markedsaktører til tross for at nytteverdien av det man får servert er liten. De fleste på vidergående kunne kokt i sammen mange av disse analysene på 5 minutter. Forskjellen er at analytikerne tjener grovt med penger på å masseprodusere rapporter uten substans.

....................................

@jbg

Jeg tror det er lurt å ta på seg 2019-brillene og se hvordan REC lader opp i 2H18. Vi har passert bunnen og nå bygger man opp fra scratch. Den eneste måten jeg ser REC kan generere et EBITDA-underskudd på nå er dersom de et kvartal må stenge hele fabrikken. Disse resultatene vi får nå på 50 % utilization ved ML viser at fokus er mot 100 % ved ML. Det er kun forbedringspotensiale. Hvor er nedsiden fra dagens utgangspunkt? REC har bygget et fundament å stå på som er tilpasset dagens markedssituasjon og når variablene peker i mer positiv retning kommer det god uttelling.
Redigert 20.01.2021 kl 22:23

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.