Industri

AntonBerg
01.05.2018 kl 19:17 5169

LukyStokwalker skrev ...ZZZZZ....gjesp....
@inord

Ingen kan vite hva som foregår inne i hjernen til et individ. Jeg kan ikke direkte vite hva JUM tenker, men jeg kan bruke indirekte metoder på å gjøre meg opp en oppfatning av hva han kan tenke, hvordan han opptrer og hvilke retninger han da har å velge mellom. Jeg kan da analysere og simulere og estimere hva som han med sannsynlig kan komme til å gjøre.

Det er bra spørsmål du forresten stiller. Hvordan kan man vite hva en annen person tenker? Tradere bruker TA-grafen til å analysere hva alle har gjort de siste 200 dagene (ofte dem selv) for å spå hva som kommer til å skje fremover. En trader forutsetter at de som har handlet de siste 200 dagene med sannsynlig kommer til å følge den samme atferden de neste 200 dagene. At folk har en statisk hjerne som slavisk følger mønstre og at folk vil gjenta sin atferd i alle like situasjoner.

Jeg vil tro, om vi bruker deg inord som eksempel, at din atferd de siste 200 dagene er helt unik for deg; kanskje påvirket av mange andres atferd, men likevel unik for deg. Og måten du oppfører deg på fremover endres og bestemmes til noe nytt unikt for hvert minutt som går hvor du tenker og analyserer hva du bør gjøre med din lommebok. I hvilken grad TA-grafen da virker på deg kommer an på hvor stor grad du slavisk følger TA-grafen eller ikke. I perioder hvor mange følger TA-grafen slavisk gir TA-grafen forventet resultat. I perioder hvor folk ikke følger TA-grafen slavisk vil vi få avvik og brudd fra forventet resultat.

En god indikasjon for hva og hvordan folk tenker kan være å gruppere dem inn i mer generelle båser. Daytradere. Investorer. Som du ser av årsrapporten til UMEO så har de en helt annen tankegang omkring sin posisjon som RECs største eier enn det daytradere flest tenker når de skal inn og ut av aksjen i løpet av timen. Hvis markedsprisen i stor grad styres av intradag trading fra hyperaktive daytradere... får vi da nødvendigvis riktig markedspris eller får vi en tilfeldigmarkedspris styrt av balansen mellom ulike daytradere akkurat den dagen. Jo mer volatile en aksje er, jo mer kursen hopper og spretter, jo mindre sannsynlig er det at det er riktig markedspris og jo mer sannsynlig er det at man har en tilfeldig markedspris styrt av en overvekt av gamblere som egentlig ikke har en langsiktig mål og mening med det de driver med, men utelukkende trader innenfor timen på 50/50 bet. Det er jo bare å lese kommentarer fra f.eks. Greeny. Hammers innrømmer selv at han aldri har lest noe om REC og utelukkende mener noe om aksjen basert på linjalen.

Men alle som kan litt om statestikk og gjennomsnitt vet at det ligger en annen sannhet bortgjemt i tallene. Går du nærmere ned i datagrunnlaget for statistikken kan virkeligheten se litt annerledes ut. TA-graf en en statestikk over fortid. Fremtiden kan bli en helt annen uansett hva både statestikken og bakgrunnstallene tilsier over natten. Statestikk kan brukes og misbrukes til ethvert formål.

Jeg sier at JUM har en ambisjon om å eie 33 %. Det betyr ikke at han faktisk klarer eller gjør det. Men det har vært noe av drivkraften hans når han økte fra 1 % til 25 %. For UMOE ligger det negativ kontroll å eie 33 %. Skal de selge selskapet er det mer attraktivt å selge 33 % enn å selge 25 %. Du kan overkjøre andre aksjonærer i større grad med 33 enn 25, selv om 25 ofte er nok til å diktere siden ikke alle andre møter opp.

Men som jeg viser fra årsrapprten til UMEO handler mye om JUM og UMEO som selskaper om å erverve underliggende verdier når ting er i lavkonjuktur og markedet er surt, for å så tjene store penger på det på et øyeblikk de selv bestemmer på et senere tidspunkt. I mellomtiden jobber JUM og UMEO som aktive aksjonærer med å styre og kontrollere de underliggende verdiene i REC slik at selskapet for en investor fremstår som stadig mer interessant. Så får vi se om UMEO plasserer seg i en situasjon hvor de får tilgang på 33 %.

Folk her på forumet bør snakke mindre om TA-grafer og begynne å få øynene litt mer opp for hva som skjer i kulissene og skyggene. Det er ingen her inne som har lest UMEOs årsrapport og strategi for sin investering i REC før jeg legger det ut her. Det er dårlig forarbeid av folk. Jeg har visst dette i årevis.

Og så videre... aner folk hva dette betyr? Skal vi diskutere det opp og ned? Eller blir strategien til UMOE og JUM bare noe som graves ned i nye disksjoner om TA-grafen og intradagforventninger for i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:14

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.