NEL og grønne aksjer

leffmeister
26.07.2019 kl 22:52 2294

God kveld scanners/uscannet,

Fikk såvidt med meg oppløpet fra 20 igår - og var veldig nyskjerrig ved åpning idag. Det virket litt for godt til å være sant (vi er på Oslo børs), men tenkte ikke noe mere på det. Ikke lenge før close sjekket jeg igjen, og da var vi MINUS! Hva - tenkte jeg.

Etter å ha sett på grafen i rundt ett halvt sekund forsto jeg at dette er TYPISK norsk. Noen gevinst-sikrer (ikke noe galt i det for dem som ønsker det) - mens noen skaper panikk i den norske psykologien rundt aksjemarkedet, og VIPPS blir det "krise". Noe av det som også får meg til å trekke på smilebåndet, er de få/flere som har skiftet mening om selskapet - ref div forum, til det negative. Er du gått så "langt" at du med det første skal kjøpe ett verdipapir - så må du huske på at det er de langsiktige som er vinnerne til slutt. Dere må bare prate så mye dere orker om alle de gode tradene deres - og jeg håper det stemmer, men har mine store tvil.

Personlig likte jeg ikke at kursen gikk såpass i går uten noe nytt, fordi det skaper uro. Mellom 1 og 4 % daglig + og deretter en liten korreksjon før veien videre holder for min del - når intet nytt er gjort bekjent. Selskapet er verdt 2.3 mrd nå. Prøv å finn ett tilsvarende selskap med den kunnskapen, ledelsen og nettverk som ikke er 2 til 3 ganger dyrere.

Ikke heng dere så mye opp i tallene på regnskapet og hva som har vært før. TENK dere heller LITT frem - og prøv å forstå HVA som kommer. På papiret er dette enda som en liten plomme-bedrift. Sykt. Richard Branson er SMART, veldig smart (min første bok var en selvbio av han - alltid vært ett stort forbildet etter) - og at han personlig kommer til Scanship om tillatelse for å promotere dem og hva de gjør for miljøet - er IKKE for løye. Branson starter der han ser ett stort potensial at han kan kunne endre en god bit av markedet han trer inn i. Dere ser selv hvor mye dårlig omtale cruise/sjøtransport (til og med flytransport) har fått i det siste. Vi har da kun hørt om alle disse fæle bilene vi kjører rundt i - og ikke tenkt på VERSTING industrien før det siste året, når media opplyser?

Om enn nesten kun kan bruke dyktige underentreprenører til å gjøre "skitt jobben" - så... så FANTASTISK! Minst mulig unødvendig utgifter når sysselsetting av mannskap må i bruk når den tid kommer. MEN - det er Scanship som kjenner og har kontakt med kundene, og ikke minst får ALT skrøyt (personlig litt trist når det er flere gode selskap som burde fått mer oppmerksomhet av denne grunn).

Nå sporer jeg litt av - du (hammers) og dere andre får ha meg unnskyldt.
Før jeg kjøpte mine første aksjer for rundt kanskje 5-6 år (utenom via jobben som årlig har gitt 25% rabatt på veidekke aksjer - men år etter år bare ble mindre og mindre tilgjengelige aksjer - jeg bestilte alltid maks - men før jeg sluttet fikk jeg vel 10-20% av ønsket, kontra en HEL del mer før - - - som jeg forøvrig solgte på 96 når jeg sa opp, men som jeg absolutt skal inni engang igjen <--- Beklager lang "forstyrrelse") leste jeg en ganske god del og hadde "plukket" noen favoritter - Odfjell under 4 og bank nor rundt 10. Jeg var så "dum" at jeg la alt inn i REC (til tider veldig FLAKSEN inngang) - men måtte da se mine ærlig opptjente midler over ALT tid, falle med mellom 50 og 70%. Var svært glad jeg ikke var en av dem - som ikke får sove på nettene og har klump i magen. Istedenfor tok jeg med LÆRDOMMEN av den leksen (den gode leksen) jeg fikk og klarte å forstå hvorfor noen aksjer SER billige ut (kan være ett SUPER selskap), mens noen aksjer SER dyre ut.

For min del så HÅPER jeg Scanship kommer tilbake mot 5-tallet, da skal jeg selge det jeg har av verdier på veien ned og KJØPE med det LILLE jeg har/kunne skaffet. Har kun snittet opp i denne aksjen så langt. Jeg har konkludert med at dette er den eneste aksjen på børsen jeg aldri kommer til å selge noe av. Som sagt - den beste aksjen er den du aldri selger. Og jeg skal nyte champagnen - som idag, når årlig utbytte endelig når snitt-prisen min på XX kroner. Men da med en helt annen champagne selvfølgelig, da skal jeg heller ta meg råd til en av de flotte (som ellers kun er lagret til barn/barnebarn/ selge til nøds).

Det får bli med det på denne fantastiske fredagen i ferien - og jeg skal love dere at om ikke kjerringa hadde vært på Coop Obs rett før stengetid 21:00 og kjøpt hjem en NYMODERNE (trodde det var en slik en bevegelig "gammeldags" - men nei du) vifte til 699,- så hadde det aldri blitt så langt. Håper som sagt at scanners skal ned mot 0, men har mine tvil dessverre (ikke ta det som noe jeg bare sier med tanke på egen vinning - jeg har ingen agenda). LYKKE til videre dere som har forstått hvilket firma Scanship er, de som TROR de har forstått det, og ikke minst til de som på dødens skal sammenligne PE mot STORE selskap som f.eks AMAZON og begrunne da med at SSHIP er dyrt (bare selg dere.. Eller har dere det nå?).

Ha en ellers fortreffelig aften og rekordvarm helg SCANNERS!

leffmeister

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.