Transport, bil og fly

shokosta
05.05.2018 kl 18:20 8347

Jeg har fulgt med på NAS kommentarene, både her og andre steder, uten å være aksjonær selv (solgte en liten tradingpost på 300 før aksjene bykset ytterligere 10% opp, uten å være lei meg for tapte muligheter. Men stusser på mange kommentarer her inne; senest da fallet kom i går, om "sykt billig inngang" osv... Det vet ingen, men at det kan gå begge veier, er helt sikkert.

Ser jo at "alle" snakker om at andre flyselskaper er het ville etter NAS nye flyflåte, noe som sikkert også er tilfellet for noen, men langt fra alle. Og historien har vist at det selv i pressede perioder aldri har vært vanskelig å få tak i fly. Nye som gamle. For min del, vil jeg til alle dem som tror at Kjos & co har stålkontroll på driften, si at slik jeg ser det, kan mange ting tyde på det stikk motsatte. At IAGs framgangsmåte i forhold til mulig bud på NAS i seg selv har vært ganske spesiell, uten noen form for sikkerhet for at oppkjøp vil skje, vitner om en ekstrem forsiktighet fra den kanten. Jeg tror heller ikke veldig mange konkurrerende bud kan eller vil komme. Jeg tror bransjen ser på NAS og Kjos med nysgjerrighet, men de ser også at NAS er i ferd med å kjøre seg opp i et hjørne, der noe må skje- og det raskt. Salg av bankaksjer har reddet dem to ganger, nå en emisjon, og om ikke det er nok så har man varslet mulig salg av minst 140 fly- samtidig som det nettopp er flyflåten som skal være den store gulerot for de "mange" interessentene der ute...

Jeg kjøper det ikke helt, og slik jeg vurderer situasjonen, spiller Kjos & co et høyt spill, der faren for å gå tom for cash har vært faretruende stor. Jeg tror de fleste selskap som vurderer flyflåten til NAS som attraktiv vil være mest tjent med at selskapet skvises til det selv må gi opp hele eller deler av sin strategi, for så å kjøpe flyene enten ved konkurrssalg eller billig for å sikre NAS videre drift. Selvsagt kan en beiler likevel komme på banen, og enda lykkes, men dersom min vurdering om at Kjos & co virkelig sliter, er korrekt, ja da blir budet akseptert ikke mye over dagens nivå. Noe som også kan skje... I mellomtiden stiger oljeprisen, yield faller videre- og enda flere fly skal inn, og igjen er man tilbake til massive innleie av fly på sommersesongen, bare vent å se...

Som så mange har skrevet, er det ingen tvil om at dette er en giftig coctail... Jeg reiser selv Osl-BKK til uka, med Finnair på business class til 14.000 t/r. Norwegian skulle ha over 15 for sin "premium" billett, som jo ikke kan sammenlignes. Og her ligger etter mitt syn det største problemet for NAS. De er ikke billigere enn de fleste av de store, tilbyr langt fra det samme konsept, og er langt mindre troverdige. Også det en farlig coctail - som ikke er lett å komme seg ut av.. Jeg tror selskapet har best av å bli kjøpt opp, og ethvert tilbud om kjøp over Kr. 350 pr aksje tror jeg vil bli akseptert, om budgiver bare venter lenge nok... Og enhver aksjonær som kan tenke litt selv, burde etter mitt syn ha tatt pengene og løpt til banken... om budet skulle komme..
Redigert 21.01.2021 kl 08:16

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.