Eiendom

kator
02.08.2019 kl 20:46 1727

Snittprisen for leiligheter i Oslo i hele 2017 var 71.100 pr m2 / siste måneden var snittprisen 76.500 (opp 7,7%)

Vi er følgelig over snittet i realpris termer for leiligheter i Oslo i perioden (hele 2017 / contra juli 2019) - i min verden er det å skulle se på et absolutt toppunkt hvor noen ytterst få kjøpte leilighet (mars 2017 ?) ganske kunstig når man skal si noe om markedet. Man må se på utviklingen over tid - slik som man må gjøre med alt i livet - som feks i aksjemarkedet.

Dessuten - som jeg har vært inne på i diverse innlegg - som eiendomsbesitter/utleier kan jeg veldig greit i perioder leve med en prisstigning på eiendom på feks 2% selv om KPI er 2,5%. Årsaken er at jeg ser på avkastning på egenkapital. Har jeg 4% avkastning på ek på løpende leieinntekter og 2% prisstigning vil gearing-effekten gjøre at min årlige avkastning på egenkapitalen er i størrelsesorden 10-12%. Noe som er helt greit i min verden. Driver man ikke med utleie men er "beboer" ville avkastningen på egenkapitalen av samme grunn være 6-8% - før man regner på alternativ kosten med husleie contra lånerenter etter skatt + felleskostnader/vedlikehold..

(Lover at jeg ikke hadde lest innlegget fra Plukkern rett over - det var jo påfallende like poenger der...)
Redigert 03.08.2019 kl 10:15

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.