Transport, bil og fly

Restplassno
06.08.2019 kl 15:39 3290

Marianne,

jeg tipper 2000-2220 mrd i pluss for Q3, hehe... Det er nok en aksjonærs nøkterne, men menigmanns optimistiske estimat, og du er velkommen til å komme inn og hetse meg dersom det lander under det. Det tror jeg du vil kunne ha stor glede av :)

Forutsetter samme økning i ASK og RPK som i juli (5 og 6%) for de tre mnd. Yield uendret i august, og stiger fra 0.38 til 0.40 i september fordi veksten er tatt ned og jeg forventer Bedring av yield i dårligere mnd heller enn i de gode mnd. Se på utvikling i trafikktall for mai i år mot 18 og 17 feks. Vekst i fjor reduserte yield mot året før, men ikke i juli og august. Den kan imidlertid ende i alt fra 0,38-0,42 slik jeg ser det.
Cargo og andre inntekter veier opp for renteutgifter rundt 400-450 mill. Mulig man går 150 mill i tillegg under her på rentene sett utifra Q2. Antar ancillary rundt 20%, både pga generelt god vekst i ancillary, flere passasjerer på LH, og fordi ancillary lå rundt 9% høyere i Q3 18 mot Q2 18. CASK på 0,43 som guidet. Har ikke regnet med valutaeffekter og solid lav oljepris. Yield eller RPK kan stige i august og gi bedre res. Har ikke regnet med dette.

Per mnd:

Juli - 1,42 mrd
August - 830 mill
September - -30 mill

Da har man drøyt 800 mill å gå på inn mot Q4. Med mindre max-tap, lavere CASK, spareprogram med rundt 500 mill per kvartal og omrokkering på rutene kan året gå i null eller smått i pluss.

Dollaren har steget og bensinen har blitt billigere. Nas er veldig lite hedget sammenlignet med andre selskaper - ryanair, easyjet ligger opp mot 90% og de fleste andre store i alle fall over 50% etter hva jeg husker. Kun BA ligger ganske lavt ned mot NAS, og NAS ligger vel på rundt 25% med en brukbar bensinpris, relativt sett. NAS kan konkurrere svært på pris utover høst\vinter dersom oljeprisen blir liggende der den er, og dette vil også kunne dra opp yield så lenge dollar\euro-kurs mot NOK ikke utveier disse effektene. Det har jeg imidlertid ikke gått utifra skal ha en positiv effekt, men jeg nevner det.

Når jeg først er i gang kan jeg si at jeg mistenker at obligasjonen vil kunne betales av AR-posten i regnskapet når denne løses inn med høyere frekvens enn tidligere. Har mailet med GK om dette og han sier at de er på saken. Regner med vi får se resultatet av flere innløsere i Q3-regnskapet.

Også verdt å merke seg at relativ vekst i RPK mot ASK gir relativt bedre bunnlinje. Dersom dette forholdet øker mot i fjor vil Q3 kunne bli bedre enn jeg spår. 1% bedring i RPK uten endring i ASK gir ca 110 millioner ekstra på bunnlinjen med utgangspunkt i Q3 18. Jeg har forutsatt 5% ask \ 6% rpk, som i juli. En beskjeden relativ økning i RPK. Kunne ha tatt utgangspunkt i juni f.eks og fått bedre resultat. Men jeg vet ikke - jeg sier bare at mye vil avhenge av bl.a. utviklingen i dette forholdet.

Salg av NoFi er jo også noe jeg ville støtte. Fra oktober vil man ikke ha særlige effekter av at maxene er satt ut av spill, og vil derfor kunne ta utgangspunkt i lavere CASK. I tillegg vil det nok komme en kompensasjon fra Boeing og Rolls Royce etterhvert, men det er nesten ikke vits i å spekulere i hvor mye eller når - det kommuniseres jo ikke noe om dette, så vrient å si noe konkret.

Merker meg at Marshall Wace har tatt ned 6,5% av shorten sin i går.

Nå, Marianne, kan du gi meg ditt anslag for Q3, så kan vi ta Q4 etterpå. Og da vil jeg helst se et mer naynsert resonnement enn du hadde, og gjerne mer enn mitt eget også så jeg får noe ut av det. Jeg er ingen ekspert. Selvsagt åpen for kommentarer fra andre også. Disclaimeren her bør nok si at dette ikke er noen eksakt vitenskap og at jeg selvsagt nok har oversett noen ting.

Ps, har du forresten et motsvar til det som ble sagt om 20% effektiv rente over her? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.