Gull og gruve

RiskReward
09.05.2018 kl 08:48 3880

Har tittet litt etter hva en leiepris for slike tilfeller ligger på, men ikke funnet det. Dog foreligger det en standard avtale på dette, som kan være et utgangspunkt for forhandlinger med grunneiere (i dette tilfellet AMR som har overtatt rettighetene til grunneierne)
https://www.allskog.no/upload/2012/01/17/standardavtale-mineraler-nsf.pdf

AMR har etter min oppfatning en "forretningsmodell" kun basert på mengde opplysninger fra NOM, men de aner ikke godt nok hvor granaten er og alt annet de trenger fra boreprøvene for å utarbeide den konkrete driften. Deres løsning basert på kun granat virker også på meg som så kostnadstung at jeg tviler på at den blir lønnsom. Og da er man ved et vesentlig punkt i mineralloven, som DMF må ta stilling til. Nemlig at grunneieremineraler må kunne utvinnes selvstendig.

Jeg føler meg rimelig sikker på at griskhet hos AMR/grunneierne vil sette en stopper for signerte avtaler med NOM, og at ekspropriasjon vil komme til anvendelse

RR

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.