Olje

lionel
08.08.2019 kl 08:49 2314

– Når markedene og oljeprisen faller så er det ikke så merkelig at også Equinor faller, sier Sparebank1 Markets-analytiker Teodor Sveen-Nilsen til E24.

Han oppgraderte nylig Equinor-aksjen fra en nøytral anbefaling til en kjøpsanbefaling, og har et kursmål på aksjen på 185 kroner, altså 36 kroner over dagens nivå.

– Råvareaksjer har blitt rammet ganske hardt den siste tiden. Equinor er nå blant mine to toppvalg på børsen blant de rundt tyve oljeaksjene jeg dekker. På disse nivåene er Equinor et attraktivt selskap, sier Sveen-Nilsen.

Les mer: Equinor om svake gasspriser: – Det treffer oss

Smell for Equinor
Rammet av svake gasspriser
Equinor la nylig frem tall for andre kvartal som viste at selskapet blant annet ble rammet av de svake gassprisene i Europa. Men Sparebank1 Markets mener at situasjonen er bedre enn det ser ut til, og at oljekjempen er attraktiv på dagens aksjekurser.

– Aksjen har blitt straffet veldig på grunn av lave europeiske gasspriser. Equinor-aksjen er også meget svak mot sammenlignbare selskaper, og det skal den være på grunn av fallet i gassprisene, men ikke så svak som nå, sier Sveen-Nilsen.

– Vi anbefaler våre kunder å ha så mye Equinor i sine porteføljer som mulig, legger han til.

Han påpeker at Equinor fortsatt leverer gode tall, og at det har vært flere positive nyheter fra selskapet den siste tiden.

– Selskapsmessig har Equinor levert fint. Andre kvartal var ikke så sterkt, men de kuttet investeringsanslaget, noe som forbedrer kontantstrømmen. De sier også at Sverdrup skal nå toppen tidligere enn ventet, det er også positivt, sier han.

– Selskapet falt i dag til under 500 milliarder i børsverdi, fra over 780 milliarder på toppen september i fjor. Det er et fall på over 280 milliarder – er markedet for pessimistisk til Equinor?

– Jeg mener jo det, sier Sveen-Nils

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.