Shipping

Frodon
08.08.2019 kl 15:32 2708

Det er 3 nye oljeledningene som skulle kobles på det gigantiske Permian-bassenget i Texas og New Mexico i slutten av 2019, som ville økt produksjonen på skiferolje fra bassenget betraktelig. Infrastrukturen er sprengt pr dags dato, dvs de får ikke økt leveransene derfra pga mangel på tank biler osv. Med de 3 nye oljeledningene ville det problemet bli løst og behovet for å få fraktet enda høyere mengder olje fra feltet, ville økt behovet for enda flere VLCC, som igjen ville økt ratene enda mer. Men det har oppstått problemer på flere områder, som vil forsinke økt olje mengder fra bassenget.

"Produsentene i det dominerende shalebassenget i USA kutter nå i sine vekstplaner grunnet økende problemer som reduserer avkastning og som bidrar til å holde skeptiske investorer unna sektoren. Det er begrensninger i rørledninger, redusert produksjon fra brønner som er boret for nærme hverandre, lave naturgasspriser og høye priser på land-eiendommer som påvirker negativt. Nå kutter små og store produsenter sine vekstforventninger for 2019. Mange selskap sliter med tilgang på kapital til egen virksomhet og må inngå såkalte DrillCo avtaler der investorer kommer med kapital til dedikerte brønner og der brønnkostnader først må dekkes og investorene må få en avtalt profitt før noe av oljeinntektene finner veien til produsentene. Produksjonen i Permian antas fortsette å vokse, men i redusert takt. (Bloomberg)".

Hvorfor stiger Frontline med 6% idag? Bare fordi "alle" skal kjøpe seg inn før de begynner å tjene penger om 2-3-4 måneder?

Tror du Seadrill får opp inntektene nok til å betjene ca usd 400 millioner i rente kostnader pr år? Hvor høye rater må de ha på riggene, for å kunne betjene gjelden? Burde olje prisen helst være over usd 65 for å få rigg ratene opp? Det er en stund siden jeg fulgte rigg markedet tett, men sist jeg så på tallene, var det altfor mange Jackup i forhold til behovet de neste årene. Jeg har ikke tro på riggmarkedet, så holder meg unna hele sektoren pr dags dato ;)
Redigert 08.08.2019 kl 15:33

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.