Industri

sindree
20.05.2018 kl 09:48 10162

Ja, innsidesalg er i utgangspunktet negativt. Det som likevel slår meg er at å selge 10% er mildt sagt overraskende hvis man eier så mye som JUM gjør. Det gir jo i utgangspunktet et salgssignal som kan få de resterende 90% til å falle i gulvet. Totalt sett ville i så fall JUM tape kraftig på det. I slike tilfeller er det vanlige at selgeren selger betydelig mer (alt) hvis vedkommende først bestemmer seg å forlate skuta. Enten det er med gevinst eller tap. Det at vi har hatt en rekke positive nyheter i det siste (fint oppsummert i ett innlegg lenger opp) uten at kursen har gått noe særlig gjør salget enda mer overraskende. En annen liten detalj er at det heller ikke er gitt noen rabatt i salget til JUM, noe som ofte er vanlig hvis større eiere ønsker seg ut. Men viktigere, og det som gjør at jeg klør meg skikkelig i skjegget, er i forhold til tidspunktet til salget til JUM, dvs rett før kina-usa handelssamtalene sluttføres. Der ligger det en fin oppside, som etter mitt syn slettes ikke er urealistisk lenger, mens det ikke er noen særlig nedside. Og til slutt, som sa2ri nevner, har man faktisk hatt en økning i kursen på ca 5% etter salget. Dette i kombinasjon med lavt volum tyder på at svært få av de andre investorene som har tenkt til å forlate noe som helst. Det er også svært overraskende, vel, hvis ikke disse investorene tenker det samme som meg da. Nemlig at dette er ett strategisk salg som definitivt må ha noe å gjøre med å få ombord en fremtidig co-owner, som eventuelt kan kjøpe ut JUM (og oss andre) etterhvert hvis alt går som planlagt og prisen er riktig. Jeg har ingen tro på at kjøperen er norsk, men det var kanskje dette som ble diskutert i London nå nylig? Kanskje det er ett større privat fond ala W. Buffet som ser det langsiktige potensialet i fornybar? Eventuelt kinesere som ønsker kontroll på polysil produksjonen hvis (når) de åpner opp tollmurene. Det at salget kommer nå er også positivt i forhold til vedlikeholdet. Dvs, jeg tror at noe av grunnen til at kursen ikke har gått etter q1 er usikkerhet rundt vedlikeholdet som ble annonsert under q1 presentasjonen. Vedlikeholdet kan ta lenger tid/bli dyrere enn forutsett og mange investorer ville nok gjerne vite at det gikk i orden før man gikk inn. Siden innsidesalget kom nå uten at markedet har blitt opdatert tilsier at vedlikeholdet går etter boka. Avvik fra hva som ble presentert på q1 måtte ha blitt opplyst markedet ved ett så stort inndidesalg. En ny investor ville nok uansett ikke gått inn nå hvis det var noen uregelmessigheter der. Det gjør meg svært beroliget i forhold til den risikoen som tross alt er der i forhold til rec investeringen min.
Redigert 20.01.2021 kl 23:44

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.