Farma

icanfly
23.05.2018 kl 23:14 7989

Deler ditt synspunkt.

Tror derimot ikke nødvendigvis at den «holdes nede», men heller at de større som ikke deltok i emisjonen selger unna resterende beholdning.

Jeg må dessuten påpeke at jeg synes planene som foreløpig er presentert gir liten grunn til å se konturer av «systemverdi» bygging og totalt sett virker noe far fetched. Om de lykkes med tradingen noen kvartaler på rad vil jo aksjen gå, men per nå tror jeg mest på salg av gammel virksomhet som største katalysator.

Alternativt vil forretningsplanen etterhvert komme tydeligere frem og av det hvordan de bygger verdi (utover selve tradingen) som fond struktur, innhenting av eksternkapital i fondene etc.

Tankeeksperiment; de henter 4 milliarder kroner til forvaltning, i tillegg til egen kontantbalanse på mellom 400-650 mill (etter salg av gammel virksomhet og rep emi). Så tar de standard kommisjon på 1-2% per år og 10-20% av avkastning utover en gitt benchmark.

Dette vil gi omtrentlig 60-90 millioner i fast honorar årlig i tillegg til en kjempeoppside ved suksess (for regnestykkets del) la oss anta omtrent det samme i suksessfee (omtrent 20% avkastning med benchmark på 10%.

Gitt disse forutsetninger kan selskapet fint betale omtrent 120-180 mill i årlig utbytte. Som igjen vil prise butikken til ett par milliarder kroner.

Noe sånt ville gjerne sett, og forutsetningene er jo der, med teamet og ikke minst Spetalen, som forøvrig selv startet et hedgefond for en del år siden.. kanskje ikke alle som er klar over det.

Så med litt lengre briller kan dette bli en ekstremt god investering, men kortsiktig er det for lav visibilitet. Visibiliteten med tanke på forretningsplaner vil bli bedret og forhåpentligvis selges den eksisterende virksomheten for en god pris. På dette alene kan aksjen fint gå til 15 kroner +, men som påpekt; den virkelig store oppsiden ligger i det lengre bildet.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.