Olje

28.05.2018 kl 21:09 10677

Artikkel kopiert fra FA i morgen.

Bygger ut for «fremtidsbilen»
Toyota mener alvor med hydrogen og bygger en ny fabrikk i Japan.– Det tok lang tid å tjene penger på hybridene også. I dag selger vi 1,5 millioner hybrider i året, sier Toyota-veteran Katsuhiko Hirose.
Hans Iver Odenrud
SALZGITTER/WOLFSBURG/OSLO: – Dette er virkelig midt i Volkswagen-land, sier en Toyota-representant.

Toyota har de to seneste ukene hatt fire hydrogenbiler gående i skytteltrafikk mellom Salzgitter i Tyskland og København i Danmark.

Bilprodusenten ønsker å vise frem sitt hydrogeninitiativ og skape et helhetlig inntrykk av hvordan et såkalt hydrogensamfunn kan bli seende ut i fremtiden.

Én av dagsetappene går rett gjennom hovedkonkurrentens base i Wolfsburg, hvor det tyske konsernet har en av verdens største bilfabrikker.

Volkswagen og flere av de andre tyske bilprodusentene har de seneste årene trappet opp produksjonen av batteribaserte elbiler, men satsingen på hydrogenkjøretøy har så langt vært langt mer beskjeden, i alle fall utad.

Også i Norge finnes det fremdeles kun et lite hundretalls hydrogenbiler på veiene, men for den japanske bilprodusenten er hydrogen en svært seriøs satsing.

Bygger hydrogenbilfabrikk

Både hydrogenbiler og batterielektriske biler er elbiler og har de samme fordelene i Norge. Hovedforskjellen er at mens elmotoren i tradisjonelle elbiler får energien fra batterier, bruker hydrogenbilens brenselcelle hydrogen til å lage elektrisitet mens man kjører.

Fylletiden er kortere på en hydrogenbil, men mens batteribilen kan lades i stikkontakten hjemme, er hydrogenbilene avhengige av fyllestasjoner, som det så langt finnes ni av i Norge, ifølge Norsk Hydrogenforum.

I fjor ble det registrert 55 hydrogenbiler i Norge, og så langt i år har 18 biler fått HY-skilt. Til sammenligning finnes det rundt 150.000 batterielektriske biler i Norge.

I Norge har batteribilene altså fått et kraftig forsprang.

Toyota presenterte på sin side målsettingen om å selge 30.000 hydrogenbiler i året fra 2020 allerede i 2015.

Til sammenligning lagde selskapet nær 3.000 utgaver av Toyota Mirai i 2017. Mirai, som betyr «fremtid» på japansk, er foreløpig selskapets eneste hydrogenbil. De fleste av bilene er solgt til hjemmemarkedet, California og Tyskland.

Like før helgen varslet selskapet at det bygger en ny fabrikk og en ny fabrikklinje til hydrogenopptrappingen i Japan. Den nye fabrikken som skal produsere brenselceller blir på 70.000 kvadratmeter, mens den nye fabrikklinjen for hydrogentanker blir på omtrent 15.000 kvadratmeter.

Etter det Finansavisen forstår, kommer bilprodusenten til å konkretisere og offentliggjøre flere hydrogenplaner frem mot OL i Tokyo 2020, hvor Toyota er blant hovedsponsorene og planlegger å bruke arrangementet som utstillingsvindu for hydrogentransport.

Andre generasjons Mirai er blant annet ventet samme år, og skal etter planen få lengre rekkevidde enn dagens versjon, som er oppgitt til rundt 500 kilometer. I tillegg skal nye hydrogenmodeller være på trappene utover 2020-tallet.

Selger 1,5 mill. hybrider i året

– Det tok lang tid å tjene penger på hybridene også. I dag selger vi 1,5 millioner hybrider i året, sier Katsuhiko Hirose til Finans-avisen.

Japaneren har fått en rekke forskjellige kallenavn etter over 30 år i selskapet. «Mr. Hydrogen». «Mr. Hybrid Synergy Drive», for å nevne noen.

Hirose var sentral i utviklingen av Toyota Prius på 90-tallet og har senere hatt en rekke nøkkelroller tilknyttet utviklingen av brenselceller og hydrogenløsninger for selskapet.

I dag er han egentlig professor emeritus, men han arbeider likevel som konsulent for Japan-baserte Toyota Motor Corporation.

Han er overbevist om at hydrogenbilteknologien i dag er mer enn god nok. Usikkerhetsmomentet er knyttet til hvordan markedet tar imot bilene, som fremdeles er relativt nye og ukjente.

I tillegg er det avgjørende at det finnes nok fyllestasjoner, mener han.

– Tankene er det mest avanserte tilknyttet produksjonen av hydrogenbiler i dag, sier Hirose.

Selskapet har derfor utviklet sine egne høytrykktanker som takler hydrogen i gassform under 700 bars trykk. Den nye, planlagte produksjonslinjen i Shimoyama i Japan, som ble varslet før helgen, er blant annet dedikert til masseproduksjon av tanker.

Masseproduksjon er dessuten nøkkelen til å redusere prisen på bilene. Det foreløpig lave Mirai-salget gjør fremdeles produksjonen kostbar, og betydelige ressurser går med på teknologiutvikling. Selv uten avgifter koster en Toyota Mirai fra 559.000 kroner i Norge.

– Toyota planlegger å fortsette med egen tankproduksjon i den nærmeste fremtiden, men når teknologien blir mer moden, kan det bli aktuelt å outsource denne produksjonen. Toyota er i utgangspunktet veldig fleksible når det gjelder samarbeid med underleverandører, sier Hirose.

Redigert 28.05.2018 kl 21:11

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.