Shipping

Ikaros200
06.06.2018 kl 15:01 2271

Sist jeg regnet på dette (en ukes tid +/-) kom jeg til at JIN hadde en P/E på ca 9 og f.eks gogl på rundt 17. Så selskapet er underpriset sammenlignet med GOGL. Imidlertid må en ta hensyn til eierstrukturen og transparensen i selskapene, og ikke minst aksjonærvennligheten. Her scorer gogl høyt og jin ræva for å si det på godt norsk.

Når selskapet omsider tjener penger (og har redusert gjeld, bl.a som følge av emisjon) - hva velger de å gjøre? Jo, la oss - shippingselskapet - kjøpe oss inn i en eiendom i Kina. Det kan godt være at dette er lurt og forretningsmessig, men det er ikke kjernevirksomhet. Selv om man ønsker å sikre seg mot sykliske svingninger i shipping burde man ihvertfall vist litt aksjonærvilje og prioritert utbytte, eller ihvertfall signalisert dette. Når man skal ha penger inn i dårlige tider (emisjon) må man også vise vilje til å betale ut i gode tider. Det som har skjedd er at mange aksjonærer er drita lei selskapet, ettersom de ikke synliggjør verdiene. De svarer forøvrig heller ikke på henvendelser, dette kan du teste selv om du sender mail til oppgitt adresse på selskapets IR-side.

For meg fremstår eierne i Jin som grisene i animal farm.

En kan også spørre seg hvorfor selskapets inntekter ligger såpass langt under snittet for supra for kvartalet. Dette sier de meg bekjent ikke noe om i rapporten. Det burde de si noe om, og også om det er utsikter til endring på dette punktet.

På den positive siden kan trekkes frem at dersom de gode markedsforholdene fortsette vil selskapet etterhvert tjene såpass med penger at tyngdekraften vil slå inn på kursen. Skipsverdier vil komme opp og inntjeningen er god og ser ut til å fortsette i det sporet. Spm blir da om vi kan se noe utbytte, eller om alt skal gå til de som sitter på rompa på selskapets kontorer. Det ser ut som at de fleste investorene frykter det siste.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.